Forskningsartikkel: Det er prosessen og ikke resultatet som har betydning 
Morten Rosenfeldt Morten Rosenfeldt

Forskningsartikkel: Det er prosessen og ikke resultatet som har betydning 

Basert på en kvalitativ studie med 21 grunnskolelærere i Norge, utforsker denne artikkelen den pedagogiske verdien av fysisk aktiv læring som undervisningsmetode. Samlet gir artikkelen innsikt i hvordan fysisk aktiv læring er formet av læreplanen, undervisningens intensjoner og lærerens profesjonelle identitet.

Les mer
Forskningsartikkel: Fysisk aktiv læring i utdanning
Pernille Eriksen Pernille Eriksen

Forskningsartikkel: Fysisk aktiv læring i utdanning

Basert på en kvalitativ studie med 21 grunnskolelærere i Norge, utforsker denne artikkelen den pedagogiske verdien av fysisk aktiv læring som undervisningsmetode. Samlet gir artikkelen innsikt i hvordan fysisk aktiv læring er formet av læreplanen, undervisningens intensjoner og lærerens profesjonelle identitet.

Les mer
Utforskande og ambisiøs matematikkundervisning
Pernille Eriksen Pernille Eriksen

Utforskande og ambisiøs matematikkundervisning

Utforskande ambisiøs matematikkundervisning tar sikte på å leggje til rette for ein meir praktisk retta og fysisk aktiv tilnærming. Målet er å utvikle elevane si forståing, engasjement og evne til å rekne, anvende og resonnere innan matematikk

Les mer
Fysisk aktiv læring og lek på SFO
Pernille Eriksen Pernille Eriksen

Fysisk aktiv læring og lek på SFO

I rammeplan beskrives det at en viktig målsetting for SFO er å være en stimulerende arena for daglig fysisk aktivitet, med fokus på å fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling. Det legges vekt på å skape et miljø der alle barn får muligheten til å delta i variert bevegelseslek og annen fysisk aktivitet, med sikte på å bidra til en positiv holdning til bevegelse og styrke barnas aktivitetslyst.

Les mer
Elevrelasjoner i fysisk aktiv læring
Pernille Eriksen Pernille Eriksen

Elevrelasjoner i fysisk aktiv læring

Barn og unge tilbringer mye tid med jevnaldrende i klassen sin, og klassen er derfor et viktig referansepunkt for sosial utvikling og læring. Sosial læring og utvikling foregår sammen med andre og lærere har et ansvar for å støtte dette. Gode sosiale ferdigheter kan påvirke elevers muligheter til å skape positive relasjoner, noe som har særlig betydning for helse, livskvalitet og livsmestring gjennom hele livet.

Les mer
Fem former for fysisk aktiv læring
Pernille Eriksen Pernille Eriksen

Fem former for fysisk aktiv læring

Det finnes ulike måter å legge til rette for at barn og unge får utfolde seg mer kroppslig i skolen. Tas det utgangspunkt i undervisningstimene, som er der barn og unge tilbringer mest tid i løpet av skolehverdagen, kan fysisk aktiv læring (FAL) skape en mer aktiv, praktisk og variert undervisning.

Les mer
Hvordan komme i gang med fysisk aktiv læring?
Pernille Eriksen Pernille Eriksen

Hvordan komme i gang med fysisk aktiv læring?

Fysisk aktiv læring kan forstås som integreringen av kroppslige bevegelser i undervisning. Med dette som utgangspunkt, kan fysisk aktiv læring både forstås som et mål i seg selv, for eksempel gjennom å skape glede med å være i bevegelse, og som en måte å arbeide med mål i læreplanen.

Les mer
Organisering av fysisk aktiv læring
Hege Stein Hege Stein

Organisering av fysisk aktiv læring

I fysisk aktiv læring er ofte elevane organisert i par eller grupper slik at dei kan bli utfordra på samarbeid og kunne lære av kvarandre. Det faglege nivået til elevane i ein klasse varierer som regel i stor grad. Ved å legge til rette for samarbeid i læringsaktivitetane kan ein lage oppgåver og utfordringar på eit høgare fagleg nivå enn om elevane skulle gjennomført det individuelt.

Les mer
Matematikk og fysisk aktiv læring
Hege Stein Hege Stein

Matematikk og fysisk aktiv læring

Matematikk er eit sentralt fag for å kunne forstå mønster og samanhenger i samfunnet og naturen gjennom modelering og anvendingar. Matematikk skal bidra til at elevane utvikler evne til å jobbe sjølstendig og med andre gjennom utforsking og problemløysing (Kunnskapsdepartementet, 2019, s. 30). Det gjer faget til ein god arena for å implementere fysisk aktiv læring.

Les mer
Tilpasset opplæring og fysisk aktiv læring
Hege Stein Hege Stein

Tilpasset opplæring og fysisk aktiv læring

Ved å benytte fysisk aktiv læring i undervisningen kan en utvide repertoaret av læringsaktiviteter og derfor skape mer variasjon i undervisningen. Fysisk aktiv læring er ikke løsningen for alle, men vil kunne treffe elevene på en ulike måter og sammen med andre undervisningsmetoder vil elevene få ei bred tilnærming av undervisning.

Les mer
LK-20 og fysisk aktiv læring
Hege Stein Hege Stein

LK-20 og fysisk aktiv læring

Det å legge opp til mer elevaktive læringsformer har blitt et økt fokus i den norske skolen. En måte å legge opp til dette er gjennom fysisk aktiv læring. Fysisk aktiv læring kan forstås som integreringen av kroppslige bevegelser i undervisning. Med dette som utgangspunkt, kan fysisk aktiv læring både forstås som et mål i seg selv, for eksempel gjennom å skape glede med å være i bevegelse, og som en måte å arbeide med mål i læreplanen.

Les mer