Forskningsartikkel: En modell for fysisk aktiv læring - til planlegging og refleksjon

Gjennom arbeidet med artikkelen har CAPAbLE-modellen blitt utviklet, og den har til hensikt å støtte lærere og andre i planlegging, organisering og evaluering av fysisk aktiv læring i undervisning. Artikkelen er publisert i det internasjonale tidsskriftet Scandinavian Journal of Educational Research, januar 2025.

Artikkelen tar utgangspunkt i behovet for å støtte lærere i å ta i bruk FAL i undervisningen, og har derfor utviklet en modell som skal støtte de i dette. Modellen er utviklet gjennom et samarbeid mellom forskere og lærere/skoleledelse med erfaring i å bruke FAL i undervisning. Dette samarbeidet blir i artikkelen forankret i konseptet «the third space», eller det tredje rom, som handler om å møtes i et nøytralt rom hvor deltakere med ulik bakgrunn møtes for å utvikle noe sammen. Det tredje rom er ment som en reaksjon mot en mer tradisjonell måte å tenke makt og hierki, hvor gjerne forskere har vært «utviklere» av ideer og modeller, mens lærere har vært «utførere» av disse modellene. Denne tradisjonelle måten å tenke på har vist seg å være lite virkningsfull i praksis, og derfor er det behov for å tenke nytt. I utformingen av modellen deltok to forskere, tre lærere og en rektor. I artikkelen kan en også finne en beskrivelse av bakgrunnen til den enkelte deltaker.

Overordnet, tar modellen for seg fire temaer: mål, planlegging, organisering og evaluering. Innenfor disse temaene, finner en til sammen 12 aspekter. Slik ser fordelingen ut: Planlegging tar for seg 1) læreplan, 2) bevegelse og faglig innhold, 3) miljø, 4) struktur, 5) regler og føringer. Organisering involverer 6) kommunikasjon, 7) tid og rom for læring, 8) møter, 9) kunnskap og ferdigheter. Evaluering tar for seg 10) sammenhenger, 11) pedagogisk ansvarlighet og 12) vurdering. Videre inneholder hver av disse aspektene ulike spørsmål og beskrivelser som kan støtte bruken av FAL i undervisning. For eksempel; «Hvordan kan bevegelse og læring kombineres?» (planlegging), «Vær oppmerksom på å bygge bro mellom intensjonen med aktiviteten og elevenes deltakelse» (organisering), og «Hvordan fikk elevene mulighet til å vise sine kunnskaper og ferdigheter i aktiviteten? (evaluering)». Flere eksempler finner du i artikkelen.

Hovedkonklusjoner og diskusjonspunkt:

Forfatterne av denne artikkelen konkluderer med at det er behov for å tenke samarbeid og partnerskap på nye måter slik at ny kunnskap utvikles og at FAL opprettholdes i praksis. I den sammenheng kan de fire temaene og 12 aspektene i CAPAbLE-modellen som støtter lærere og andre i å reflektere over hvorfor de bruker FAL, være et utgangspunkt for forskere i å revurdere grensene for akademisk og erfaringsbasert kunnskap om FAL, og informere forskere i å utvikle fremtidige empiriske undersøkelser.

Har du interesse av å lese mer, sjekk ut referansen under.

Referanser

Mandelid, M., Johansen, J. M., Resaland, G. K., Bratland-Sanda, S., Daly-Smith, A., Tjomsland, H. E., ... & Reinboth, M. (2025). Beyond borders: developing the core aspects of physically active learning enactment (CAPAbLE) model in the third space. Scandinavian Journal of Educational Research, 1-17.

Neste
Neste

Forskningsartikkel: Fysisk aktiv læring og læreres profesjonelle læringsfellesskap