Forskningsartikkel: Fysisk aktiv læring og læreres profesjonelle læringsfellesskap
Fysisk aktiv læring (FAL) har fått en økende interesse de senere årene fordi det er fordelaktig for elevers læring og utvikling. Likevel viser det seg å være utfordrende for mange lærere å integrere denne måten å undervise på i sin praksis.
Én måte å støtte lærere i å integrere FAL har vært gjennom kurs og workshops, hvor lærere har deltatt på dette individuelt. Selv om lærere har økt sin kompetanse i å ta i bruk FAL, viser det seg at dette ikke er tilstrekkelig og at de har utfordringer med å endre sin praksis. En annen måte å støtte lærere i å integrere FAL er gjennom det som betegnes som det «profesjonelle læringsfellesskapet». Profesjonelle læringsfellesskap blir i den sammenheng forstått som lærere som kollektivt engasjerer seg i regelmessige, systematiske og vedvarende sykluser med forskning på egen praksis. Dette blir trukket frem som en hensiktsmessig strategi for skoleutvikling og for utvikling av læreres praksis. Dette kommer både frem i litteratur, forskning og politiske dokument, slik som læreplan. Det vil si at hele kollegier på skoler går sammen om å integrere FAL i egen undervisningspraksis, med individuelle utprøvinger i undervisningen og kollektive erfaringsdelinger i etterkant.
I den forbindelse har denne artikkelen undersøkt hvordan FAL kan bli en del av en skolekultur og læreres kollektive praksis gjennom å undersøke to barneskoler. Dette med bakgrunn i en antakelse om at en kollektiv innsats vil kunne gjøre integreringen av FAL enklere. Dette innebar å identifisere hvilke muligheter og utfordringer som oppstår når hele kollegier arbeider mot å endre og utvikle sin praksis. I tillegg ble skoleledelsens rolle vektlagt i dette arbeidet. Her er det viktig å nevne at alle de ansatte, på samme tid, deltok i en etter- og videreutdanning i FAL. Det vil si at skolene hadde ekstern faglig støtte i denne prosessen.
Studien gjennomførte fokusgruppeintervju med lærere og individuelle intervju med skoleledelsen. I tillegg ble det hentet inn dokumenter fra skolene og utdanningen. Fordi studien skulle vise til prosessen med å integrere FAL i den kollektive praksisen, ble funnene skrevet frem som historier. I funnene og diskusjonen kommer det frem at det er betydningsfullt å prioritere FAL som et kollektivt satsingsområde over flere år. Det vil si at skolene ikke bør ha flere satsingsområder som foregår samtidig. Det er også viktig at skolene setter av tid og ressurser til å gjennomføre regelmessige og systematiske runder med utprøving og deling av FAL i og mellom fellestid. Dette er i tråd med å utvikle et profesjonelt læringsfellesskap. Deling av erfaringer bør heller ikke bare foregå muntlig, men også gjennom fysiske utprøvinger i fellestid med kolleger. Dette kan øke kollegiets interesse og motivasjon for kollektivt utviklingsarbeid. Det kommer også frem at det er betydningsfullt å modellere den atferden og kulturen en ønsker å skape. For eksempel, om en ønsker å skape en lærende og utforskende holdning blant lærerne, må dette modelleres i ledelsen.
Konklusjon
Studien illustrer hvordan FAL kan bli en del av skolers kollektive praksis og at denne prosessen er avhengig av skoleledelse, uavhengig av deltakelse i en etter- og videreutdanning. Videre kan profesjonelle læringsfellesskap være en hensiktsmessig strategi i sammenheng med intern og ekstern ekspertise i FAL.
Har du interesse av å lese mer, sjekk ut referansen under.
Referanser
Teslo, S., Chalkley, A., Jenssen, E. S., Glosvik, Ø., & Tjomsland, H. E. (2024). Many roads to Rome? Cultivating physically active learning. Scandinavian Journal of Educational Research, 1-18.