Kunnskapssida
Barn og unge tilbringer mye tid med jevnaldrende i klassen sin, og klassen er derfor et viktig referansepunkt for sosial utvikling og læring. Sosial læring og utvikling foregår sammen med andre og lærere har et ansvar for å støtte dette. Gode sosiale ferdigheter kan påvirke elevers muligheter til å skape positive relasjoner, noe som har særlig betydning for helse, livskvalitet og livsmestring gjennom hele livet.
Det finnes ulike måter å legge til rette for at barn og unge får utfolde seg mer kroppslig i skolen. Tas det utgangspunkt i undervisningstimene, som er der barn og unge tilbringer mest tid i løpet av skolehverdagen, kan fysisk aktiv læring (FAL) skape en mer aktiv, praktisk og variert undervisning.
Fysisk aktiv læring kan forstås som integreringen av kroppslige bevegelser i undervisning. Med dette som utgangspunkt, kan fysisk aktiv læring både forstås som et mål i seg selv, for eksempel gjennom å skape glede med å være i bevegelse, og som en måte å arbeide med mål i læreplanen.
I fysisk aktiv læring er ofte elevane organisert i par eller grupper slik at dei kan bli utfordra på samarbeid og kunne lære av kvarandre. Det faglege nivået til elevane i ein klasse varierer som regel i stor grad. Ved å legge til rette for samarbeid i læringsaktivitetane kan ein lage oppgåver og utfordringar på eit høgare fagleg nivå enn om elevane skulle gjennomført det individuelt.
Matematikk er eit sentralt fag for å kunne forstå mønster og samanhenger i samfunnet og naturen gjennom modelering og anvendingar. Matematikk skal bidra til at elevane utvikler evne til å jobbe sjølstendig og med andre gjennom utforsking og problemløysing (Kunnskapsdepartementet, 2019, s. 30). Det gjer faget til ein god arena for å implementere fysisk aktiv læring.
Ved å benytte fysisk aktiv læring i undervisningen kan en utvide repertoaret av læringsaktiviteter og derfor skape mer variasjon i undervisningen. Fysisk aktiv læring er ikke løsningen for alle, men vil kunne treffe elevene på en ulike måter og sammen med andre undervisningsmetoder vil elevene få ei bred tilnærming av undervisning.
Det å legge opp til mer elevaktive læringsformer har blitt et økt fokus i den norske skolen. En måte å legge opp til dette er gjennom fysisk aktiv læring. Fysisk aktiv læring kan forstås som integreringen av kroppslige bevegelser i undervisning. Med dette som utgangspunkt, kan fysisk aktiv læring både forstås som et mål i seg selv, for eksempel gjennom å skape glede med å være i bevegelse, og som en måte å arbeide med mål i læreplanen.