Forskningsartikkel: It’s the journey, not the arrival that matters

Teachers' perceptions of their practice after participating in a continuing professional development program in physically active learning

I de senere år har fysisk aktiv læring (FAL) kommet frem som en måte å øke elevenes daglige fysiske aktivitet på ved å integrere kroppslige bevegelser i faglig undervisning. FAL har fått økt oppmerksomhet ettersom forskning har vist at FAL kan styrke elevenes helse og akademiske resultater. For å integrere FAL i skolen blir lærerne sett på som nøkkelagenter. Denne studien undersøker derfor lærernes oppfatning og erfaringer med sin praksis etter deltakelse i en ettårig etter- og videreutdanning i FAL.

Intervjuer ble gjennomført med lærere som hadde deltatt i utdanningen. I intervjuene beskrev lærerne at deres undervisningskompetanse var styrket, og at de hadde utviklet kunnskap og erfaring med flere FAL-aktiviteter, som de hadde prøvd ut i egen undervisningspraksis. Lærerne opplevde også at deres praksis hadde blitt mer variert, morsom og engasjerende for elevene når de brukte FAL.

I intervjuene uttrykte lærerne også at deres forståelse for FAL hadde blitt bredere. Lærernes tidligere forståelse av FAL involverte for det meste at elevene deltok i svært intensiv fysisk aktivitet. Etter deltakelse i utdanningen, forsto lærerne FAL som å tilrettelegge for en rekke læringssituasjoner hvor elevene kunne utvikle relevante akademiske og sosiale ferdigheter gjennom bevegelse, som ikke nødvendigvis involverte intens fysisk aktivitet eller konkurranse.

Lærerne mente også at de hadde blitt mer reflekterte, kunnskapsrike og bevisste med hensyn til sin generelle undervisningspraksis etter å ha deltatt i utdanningen. Det var tydelig at lærerne hadde skiftet fokus mot å reflektere over sine didaktiske valg gjennom utdanningen. Denne refleksiviteten og bevisstheten rundt egen undervisningspraksis og didaktiske valg gjorde også at lærerne følte seg mer selvsikre i sin egen undervisningspraksis og i å håndtere det uforutsigbare og presset som følger med å være lærer. Lærerne beskrev også at utdanningen hjalp dem å forstå sine elever ytterligere, og følte seg derfor bedre egnet til å planlegge undervisningen for sine elever.

Teamarbeid og kunnskapsdeling

Det at flere lærere fra samme skole deltok i utdanningen i FAL ble oppfattet som fordelaktig for lærerne. Planlegging, deling og diskusjon av FAL-ideer, aktiviteter og undervisningsopplegg ble oppfattet å styrke kvaliteten på undervisningsoppleggene og FAL-aktivitetene. Videre var det høyt verdsatt og støttende å etablere rutiner for deling av FAL-aktiviteter og erfaringer, da lærerne fant det tidkrevende å utvikle undervisningsopplegg som involverte FAL. Derfor understreket lærerne viktigheten av å etablere en støttende delingskultur.

Referanser

Teslo, Ståle Bye, Jenssen, Eirik S., Thurston, Miranda, Mandelid, Mathias Brekke, Resaland, Geir Kåre, Chalkley, Anna (2023). It's the journey, not the arrival that matters – Teachers' perceptions of their practice after participating in a continuing professional development program in physically active learning. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies 2023 ;Volum 136. https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104377

Neste
Neste

Forskningsartikkel: Fysisk aktiv læring i utdanning