Forskningsartikkel: Det er prosessen og ikke resultatet som har betydning
Læreres oppfatninger av deres praksis etter å ha deltatt i en etter- og videreutdanning innen fysisk aktiv læring.
I de senere år har fysisk aktiv læring (FAL) blitt en populær måte å øke elevenes daglige fysiske aktivitet på ved å integrere kroppslige bevegelser i faglig undervisning. FAL har fått økt oppmerksomhet ettersom forskning har vist at FAL kan styrke elevenes helse og akademiske resultater. For å integrere FAL i skolen blir lærerne sett på som nøkkelpersoner. Denne studien undersøker derfor lærernes oppfatning og erfaringer etter deltakelse i en ettårig etter- og videreutdanning i FAL.
Intervjuer ble gjennomført med lærere som har gjennomført FAL-utdanningen. I intervjuene beskrev lærerne at deres undervisningskompetanse var styrket, og at de hadde utviklet kunnskap og erfaring med flere praktiske læringsaktiviteter, som de hadde prøvd ut i egen undervisningspraksis. Lærerne opplevde også at deres undervisning ble mer variert, morsom og engasjerende for elevene når de brukte FAL.
I intervjuene uttrykte lærerne også at deres forståelse for FAL hadde blitt bredere. Lærernes tidligere forståelse av FAL involverte for det meste at elevene deltok i intensiv fysisk aktivitet. Etter deltakelse i utdanningen, forsto lærerne FAL som å tilrettelegge for en rekke læringssituasjoner hvor elevene kunne utvikle relevante akademiske og sosiale ferdigheter gjennom bevegelse, som ikke nødvendigvis involverte intens fysisk aktivitet eller konkurranse.
Lærerne mente også at de hadde blitt mer reflekterte, kunnskapsrike og bevisste i forhold til sin generelle undervisningspraksis etter å ha gjennomført utdanningen. Det var tydelig at lærerne hadde skiftet fokus mot å reflektere over sine didaktiske valg gjennom utdanningen. Denne refleksiviteten og bevisstheten rundt egen undervisningspraksis og didaktiske valg gjorde også at lærerne følte seg mer selvsikre i sin egen undervisningspraksis og i å håndtere det uforutsigbare og presset som følger med å være lærer. Lærerne beskrev også at utdanningen hjalp dem å forstå sine elever bedre, og til å kunne planlegge en mer variert undervisning for elevene.
Teamarbeid og kunnskapsdeling
Det at flere lærere fra samme skole deltok i FAL-utdanningen ble oppfattet som fordelaktig for lærerne. Planlegging, deling og diskusjon av FAL-ideer, læringsaktiviteter og undervisningsopplegg ble oppfattet å styrke kvaliteten på undervisningen. Videre var det høyt verdsatt og støttende å etablere rutiner for deling av FAL-aktiviteter og erfaringer fra undervisningen, da lærerne fant det tidkrevende å utvikle undervisningsopplegg med FAL. Derfor understreket lærerne viktigheten av å etablere en støttende delingskultur.
Referanser
Teslo, S., Jenssen, ES., Thurston, M., Mandelid, M. B., Resaland, G. K., Chalkley, A. (2023). It's the journey, not the arrival that matters – Teachers' perceptions of their practice after participating in a continuing professional development program in physically active learning. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies 2023 ;Volum 136. https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104377