Tilpasset opplæring og fysisk aktiv læring

I den overordnede delen av Læreplanverket (LK20) står det at skolen skal tilpasse seg alle elevene og skape motivasjon og læringsglede i undervisningen med et bredt repertoar av læringsaktiviteter og ressurser. Ved å benytte fysisk aktiv læring i undervisningen kan en utvide repertoaret av læringsaktiviteter og derfor skape mer variasjon i undervisningen. Fysisk aktiv læring er ikke løsningen for alle, men vil kunne treffe elevene på en ulike måter og sammen med andre undervisningsmetoder vil elevene få ei bred tilnærming av undervisning.

Fysisk aktiv læring kan praktiseres på ulike måter ut i fra hvilket mål en har for undervisningen. En kan bruke lekende læring hvor elevene tilnærmer seg faginnhold gjennom lek. Eksempelvis kan leker som “nappe hale” og “haien kommer” suppleres med ulike tema eller matematiske utfordringer. Lærere kan og strukturere undervisningen for å integrere mer bevegelse inn i den. Eksempelvis gjennom samtalesirkler for refleksjon eller bruk av bevegelser for å gi svar til et spørsmål. Elevene kan og gjøre faginnholdet med kroppen, gjennom kroppslig læring. Eksempelvis kan elevene forme bokstaver med kroppene sine i grupper, eller de kan bruke kroppsdeler for å beregne lengden mellom to punkter. En kan og flytte læringsaktivitetene i mer autentiske omgivelser, kalt situert læring. Eksempelvis kan elevene gå ut i skolegården og måle ulike objekter eller læreren tar elevene med ut i naturen for å lære om skog og der en kan finne i skogen. Kreativ og estetisk læring kan også være en spennene tilnærming til fysisk aktiv læring hvor elevene eksempelvis skaper musikk, drama og kunst sammen hvor kroppen har en sentral rolle.

Tilpasset opplæring gjelder for alle elever. Å tilpasse opplæringen betyr å tilrettelegge med varierte vurderingsformer, læringsressurser, læringsarenaer og læringsaktiviteter slik at alle får tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Fysisk aktiv læring kan

 

Kilder

Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – Undervisning og tilpasset opplæring. Fastsett som forskrift ved kongeleg resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/3.-prinsipper-for-skolens-praksis/3.2-undervisning-og-tilpasset-opplaring/

Ottesen, Claus L. Bevægelse integreret i undervisning (2017) I J. von Seelen & A. Schulz (Red.), En skole i bevægelse - Læring, trivsel og sundhed. (Kap. 5 s. 97-112) Akademisk forlag

Forrige
Forrige

Matematikk og fysisk aktiv læring

Neste
Neste

LK-20 og fysisk aktiv læring