Fysisk aktiv læring og lek på SFO

I rammeplan beskrives det at en viktig målsetting for SFO er å være en stimulerende arena for daglig fysisk aktivitet, med fokus på å fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling. Det legges vekt på å skape et miljø der alle barn får muligheten til å delta i variert bevegelseslek og annen fysisk aktivitet, med sikte på å bidra til en positiv holdning til bevegelse og styrke barnas aktivitetslyst.

I denne sammenhengen er det essensielt at SFO tilrettelegger for ulike former for fysisk aktivitet, både gjennom organiserte aktiviteter og spontan lek. På samme tidspunkt skal lekens egenverdi ivaretas i SFO, og ikke bare brukes som et middel for fysisk aktivitet og læring. Denne balansen er en del av personalets rolle i fysisk aktivitet og lek.

Hvordan kan personalet fremme bevegelse og læring og samtidig ivareta lekens egenverdi?

Personalet kan

  • sette i gang, legge til rette for og stimulere til lek

  • inkludere barn som ikke får være med

  • utvikle leken ved å for eksempel tilføre nye rekvisitter, materiell eller noe som stimulerer til mer bevegelse eller læring

  • komme med verbale innspill

  • holde seg mer i bakgrunnen

  • legge til rette for utendørsaktiviteter, slik at barna kan nyte frisk luft og natur

Voksne som er til stede både fysisk og psykisk kan oppdage innholdet i leken, og hvilke roller og sosial status barna har i den. Da har de også grunnlag for å vurdere om det er nødvendig å beskytte, bekrefte eller berike leken.

  • Voksne som beskytter leken har til hensikt å ivareta leken og barna. Ved å betrakte leken og sørge for at det er tid og rom for den, kan de voksne bidra til at leken kan vedvare.

  • Å bekrefte leken handler om å uttrykke et positivt følelsesmessig engasjement overfor leken, og på den måten godkjenne den og gi den kraft.

  • De voksne kan også berike leken ved å bidra med saker eller ideer, eller ved selv å delta og leke sammen med barna.

Alle barn skal få mulighet til aktiv deltakelse i leken og å oppleve mestring. SFO skal tilrettelegge for og støtte opp om, at leken kan stimulere til vennskap, relasjonsbygging, språkutvikling, undring og kreativitet. SFO skal legge til rette for lek som engasjerer og inspirerer barna i aktivitet og til aktivitet, og som kan bidra til allsidig utvikling og læring. SFO bør legge til rette for at personalet jevnlig kan diskutere og reflektere over hva lek innebærer, og hvordan man som ansvarlig tilrettelegger opptrer i møte med lekende og lærende barn.

Referanser

Kunnskapsdepartementet. (2021). Rammeplan for SFO. Udir

Forrige
Forrige

Utforskande og ambisiøs matematikkundervisning

Neste
Neste

Elevrelasjoner i fysisk aktiv læring