Hvordan komme i gang med fysisk aktiv læring?

Fysisk aktiv læring kan forstås som integreringen av kroppslige bevegelser i undervisning. Med dette som utgangspunkt, kan fysisk aktiv læring både forstås som et mål i seg selv, for eksempel gjennom å skape glede med å være i bevegelse, og som en måte å arbeide med mål i læreplanen. Fysisk aktiv læring eksisterer nok i skolen allerede, bare benevnt med andre begrep. Når en skal starte opp med fysisk aktiv læring er det derfor viktig å se hva en allerede gjør i sin praksis, og ta utgangspunkt i dette.

Prøv ut!

Prøv deg frem med ulike enkle læringsaktiviteter som en del av en time, som oppstart eller oppsummeringen av et tema. Ta gjerne utgangspunkt i læringsaktivitetene her på siden. I forkant av utprøving kan du se på hvilke tilpasninger du må gjøre på læringsaktivitetene for at det skal fungere på dine elever. Kanskje må du endre på organiseringen eller læringsarenaen. Hvilke forberedelser må gjøres i forkant? Kan du bruke noe av det undervisningsmateriellet du allerede har?

Skaff deg erfaringer med å gjennomføre ulike læringsaktiviteter og observer hvordan elevene dine responderer. Om du føler du ikke lykkes med gjennomføringen, tenk gjennom hva du kunne gjort annerledes om du skulle gjennomført læringsaktiviteten igjen.

Lytt til elevene

Hva synes elevene dine om å arbeide må en mer aktiv, praktisk og variert måte? Vær nysgjerrig på elevene sine opplevelser av de ulike læringsaktivitetene og arbeid videre ut i fra det. Alle klasser er ulike og det er derfor viktig å finne ut hva som fungerer for dere.

Lykke til!

 

Sjå desse læringsaktivitetane om matematikk

Forrige
Forrige

Fem former for fysisk aktiv læring

Neste
Neste

Organisering av fysisk aktiv læring