For eller imot
Alle trinn
Generell
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene tar stilling til utfordringer, ytringer og holdninger i ulike tema.
Beskrivelse
Lag en linje i klasserommet, på gangen eller ute. Læreren deler utsagn som har med meninger, verdier eller dilemma å gjøre. Elevene skal stille seg på linjen i forhold til hvor enige eller uenige de er i utsagnet. På den ene siden av linjen er elevene helt for, og på den andre siden er de helt imot. Når elevene har funnet sin plass på streken kan de snakke med elevene rundt seg om hvorfor de har plassert seg der. Elevene kan og finne seg en på andre siden av streken, en som har andre meninger enn seg selv. Begge må fortelle om hvorfor de har plassert seg på den siden av streken. Her kan man og utfordre elevene til å argumentere for sine meninger. Etterpå kan man ta opp ulike meninger felles i klassen.
Eksempel på tema:
Å klone dyr er en god ide
Hovedkarakteren i boken/filmen gjorde det rette valget
Klimaendringer er forårsaket av menneskene
Krig er noen ganger nødvendig
Sport handler bare om å vinne
Kobling til kompetansemål
Læringsaktiviteten er generell og kan kobles til overordnet del av læreplanen.
Eksempel på aktuelle kompetansemål fra overordet del (LK-20):
Likeverd og likestilling er verdiar som er kjempa fram gjennom historia, og som framleis må ivaretakast og forsterkast. Skulen skal formidle kunnskap og fremje haldningar som sikrar disse verdiane.
Kritisk tenking og etisk bevisstheit er både ein føresetnad for og ein del av det å lære i mange ulike samanhengar, og bidrar til at elevane utviklar god dømmekraft.
Elevens identitet og sjølvbilete, meningar og haldningar blir til i samspel med andre. Sosial læring skjer både i undervisninga og i alle andre aktivitetar i skulens regi. Fagleg læring kan ikkje isolerast frå sosial læring. I det daglege arbeidet spelar difor elevanes faglege og sosiale læring og utvikling saman.
Variasjon
Kan legge inn bevegelser for ulike deler av streken. Bevegelsene kan også symbolisere om en er veldig enig/uenig i utsagnet.
Utstyr
Hoppetau, kjegler, tape eller kritt til å markere streken med.