Count to ten
1.-2. trinn
Engelsk
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene lytter og følger enkle instruksjoner på engelsk.
Beskrivelse
Læreren gir enkle instruksjoner til elevene som de skal gjennomføre. Læringsaktiviteten likner på «Simon Says», men elevene skal gjennomføre alle instruksjonene. Målet for økta er at elevene tar i mot instruksjonen og følger den. Læreren kan bruke ulike verb som å skape bevegelse hos elevene, for eksempel: jump, nod, jump on your right foot, jump on your left foot, clap og tap your head.
Eksempel på instruksjoner med bruk av tall:
«Jump three times»
«Clap ten times»
«Tap your head four times»
“Nod nine times”
Når de hopper/klapper/hinker teller de høyt i kor slik at de memorerer tallrekka mange ganger.
Kobling til kompetansemål
Engelsk etter 2.årstrinn:
stille og svare på enkle spørsmål, følge enkle instruksjoner og bruke noen høflighetsuttrykk
lytte til og gjenkjenne språklyder og stavelser i ord
lytte til og utforske det engelske alfabetet og uttalemønstre i lek- og sangaktiviteter
Variasjon
Elevene kan deles i grupper på 3-4, der en gir instruksjoner og de andre følger. Her kan alle verb byttes ut eller utvides etter behov og læringsarena. En kan og bruke kort med forklaring/bilde av verbene som støtte. Terning kan brukes for å bestemme antallet
Utstyr
Ikke noe utstyr er nødvendig, men man kan bruke både kort med bilder og terninger om ønskelig.