Fem på gaten
1.-10. trinn
KRLE
Inne/ute
Hensikt
Utfordre elevene til å stille eksistensielle spørsmål til fem tilfeldige personer på gaten eller i skolegården.
Beskrivelse
Start i klasserommet med å diskutere hva eksistensielle spørsmål er og kom frem til noen eksempler sammen med elevene. Del klassen i par eller grupper på inntil fire elever. Elevene lager fem eksistensielle spørsmål de ønsker å stille, før de går ut i skolegården eller i området rundt skolen for å oppsøke personer de kan stille spørsmål til. Avtal et tidspunkt de skal være tilbake.
Eksempel på eksistensielle spørsmål:
Hva betyr det å være et menneske?
Hva er meningen med livet?
Hvorfor eksisterer vi?
Er menneske mer verdt enn dyr?
Variasjon
Kan også stille andre typer spørsmål, alt etter tema for undervisningen.
Kan også finne aktuelle personer å stille spørsmål til i gangene på skolen.
Elevene kan ha det som hjemmelekse. Da vil det være enklere for alle å finne noen å spørre. Kan for eksempel spørre familiemedlemmer.
Utstyr
Ark med spørsmål og skrivebrett som de kan notere svarene på.
Kobling til kompetansemål
-
Reflektere over ekstensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
Identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheder, bærekraft og fattigdom
Utforske andres perspektiv håndtere uenighet og meningsbrytning