Fem på gaten

1.-10. trinn

KRLE

Inne/ute

 
 

Hensikt

Utfordre elevene til å stille eksistensielle spørsmål til fem tilfeldige personer på gaten eller i skolegården.

Beskrivelse

Start i klasserommet med å diskutere hva eksistensielle spørsmål er og kom frem til noen eksempler sammen med elevene. Del klassen i par eller grupper på inntil fire elever. Elevene lager fem eksistensielle spørsmål de ønsker å stille, før de går ut i skolegården eller i området rundt skolen for å oppsøke personer de kan stille spørsmål til. Avtal et tidspunkt de skal være tilbake.

Eksempel på eksistensielle spørsmål:

  • Hva betyr det å være et menneske?

  • Hva er meningen med livet?

  • Hvorfor eksisterer vi?

  • Er menneske mer verdt enn dyr?

 

Variasjon

Kan også stille andre typer spørsmål, alt etter tema for undervisningen.

Kan også finne aktuelle personer å stille spørsmål til i gangene på skolen. 

Elevene kan ha det som hjemmelekse. Da vil det være enklere for alle å finne noen å spørre. Kan for eksempel spørre familiemedlemmer.

Utstyr

Ark med spørsmål og skrivebrett som de kan notere svarene på.

 

Kobling til kompetansemål

    • Reflektere over ekstensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn

    • Identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheder, bærekraft og fattigdom

    • Utforske andres perspektiv håndtere uenighet og meningsbrytning

 

Populære læringsaktivitetar

Neste
Neste

Klasseregler