Team memory
1.-7. trinn
Generell
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet der elevene utfordres til å bruke hukommelsen til å koble faglig innhold.
Beskrivelse
Læringsaktiviteten er som brettspillet “memory”, bare i stort format. Elevene samarbeider i grupper på 2-6 elever. Det bør være minst to grupper. Lag lapper/ark med faglig innhold som passer sammen. For eksempel en setning på norsk og tilsvarende setning på engelsk eller et land og en hovedstad. Det kan også være bilde eller illustrasjon som skal kobles mot ord, setning eller tekst. Fin aktivitet for å øve inn nye ord i ulike språk (engelsk, tysk, spansk..)
Plasser lappene/arkene opp ned på gulvet i klasserommet eller på bakken ute. Hver gruppe får et punkt i området rundt der lappene er lagt ut, gjerne markert med en kjegle. Halve elevgruppen får sjansen til å snu to av lappene som de viser til hverandre og til di andre på gruppa. De får bare ta med seg lappene viss de hører sammen, ellers må de legges ned igjen der de fant dem. Hvem klarer å finne flest par?
Variasjon
Kan utfordre eleven til å si ordet eller beskrive bildet høyt til hverandre når de snur lappene. Da får de også øvd på uttale av orda og det blir enklere å huske det faglige innholdet.
La elevene først få lese over alle lappene åpent i noen minutter før de snus, slik at de får en sjanse til å memorere så mange par som mulig.
Variasjon kan legges til ved å bruke fagbok, PC eller nettbrett, der elevene kan søke etter informasjonen dersom de er usikre på om lappene passer sammen. Dette vil samtidig gjøre dem gode til å finne pålitelig informasjon på internett.
Utstyr
Lapper med faglig innhold som parvis hører sammen. Kjegler eller lignende for å markere hvor gruppene skal stå.