Klasseregler
1.-10. trinn
Generell
Inne/ute
Hensikt
Elevene skal få eierforhold til klassereglene og kjenne igjen tipsene de selv har laget (vedlegg 1).
Beskrivelse
Denne læringsaktiviteten krever et forarbeid i form av at eleven kommer med forslag til aktuelle klasseregler. Det kan også gjennomføres som en FAL-aktivitet der eleven går rundt og skriver forslag til klasseregler innenfor ulike kategorier. Det kan vere på post-it lapper som de fester til store ark som viser kategorien eller de kan skrive regelr rett på ark som henger på vegger eller ligger på gulvet.
I forkant av denne økta ser læreren på elevenes forslag og velger ut 10 regler som de tenker er gode. Noen regler kan sannsynligvis skrives om litt eller slås sammen. (Vedlegg 2). Plasser hver regel på for eksempel kjegler eller heng opp på lapper/ark rundt i klasserommet, gangareal eller ute i skolegården og gi regelen et nummer fra 1-10. Elevene kan samarbeide parvis eller i små grupper, og får utdelt en lapp med en liste som viser tallene 1-10. De skal nå skrive ned de 5 reglene som de mener er viktigst bak tallet som regelen har. Som differensiering i forhold til lese- og skriveferdigheter kan noen elever få sette et kryss bak tallet til reglene de mener er viktigst (bilder vedlegg 3).
Samle inn lappene og velg ut de 5 reglene som hadde fått flest stemmer. Skriv ned de fem regelen på selvheftende whiteboardfilm eller ark og heng opp på ulike plasser i klasserommet, gangarealet eller ute. Del elevene inn i grupper som skal bevege seg rundt til de ulike regelene og komme med tips til hva elevene kan gjøre for at reglene blir overholdt (bilder vedlegg 4). Lærer velger ut de beste forslagene og til slutt henges regler og tips til hvordan reglene overholdes opp i klasserommet.
Variasjon
Det kan varieres hva elevene skriver på; ark, skrivebok, små whiteboardtavler eller skrivebrett med ark på. Fotspor-appen og mobil, kan brukes for dei eldste elevene.
Utstyr
Kjegler med tall, forslag til regler og ark til å skrive på. Ev. selvheftende whiteboardfilm og tusjer.
Kobling til kompetansemål
-
Beskrive, fortelle og argumentere muntlig og skriftlig og bruke språket på kreative måter
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål
-
Samtale om hvorfor det oppstår konflikter i skole- og nærmiljøet, lytte til andres mening og samarbeide med andre om å finne konstruktive løsninger
-
Samtale om hva menneskeverd, respekt og toleranse betyr og hva det innebærer for hvordan vi lever sammen