Grammatikkspill
3.-4. trinn
Norsk
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene utforsker ulike ordklasser og setningsoppbygning i grupper.
Beskrivelse
Elevene deles inn i grupper. Læreren plasserer en terning og lapper til hver gruppe på et sted hvor elevene kan løpe bort for å trille. La elevene samle lapper felles på gruppa, og når tiden er ute, kan de lage setninger med fokus på grammatikk. Lappene kan ha ulike farger basert på ordklasse. Triller eleven en ener, må hen trekke gul lapp som kan være et verb, triller eleven en toer trekker hen en blå lapp som kan være et substantiv osv.
Kobling til kompetansemål
Norsk etter 4. trinn:
mål for opplæringen er at eleven skal kunne utforske og formidle tekster gjennom samtale, skriving, lek, bevegelse og andre kreative uttrykk
bruke fagspråk om setningsoppbygging og bøying av verb, substantiv og adjektiv i samtaler om språk og om egne og andres tekster.
Variasjon
Utfordre elevene til å lage en historie basert på alle lappene de har samlet.
Utstyr
Terninger og lapper i ulike farger som viser ordklasser.