Desimaltalllinje
5.-7. trinn
Matematikk
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene utforsker, navngir og plasserer desimaltall på en tallinje.
Beskrivelse
Bruke gjerne en tallinje som kan rulles ut, gummifliser med tall, lag en selv med ark (laminerte), tape på gulvet eller kritt på asfalten. En bør ha flere tallinjer dersom hele klassen skal delta samtidig eller så kan det være en av flere stasjoner som elevene er innom.
La elevene jobbe sammen to og to med å plassere positive og negative desimaltall, som de får på en lapp av læreren, på tallinja. Parene kan markere punktene med for eksempel ei kjegle eller en brikke. Eksempelvis er det ofte vanskelig å forstå at 2,19 er mindre enn 2,2. ...og tilsvarende med negative desimaltall. Lag gjerne også oppgaver hvor to desimaltall skal adderes eller subtraheres før de plasseres på tallinja.
En variasjon er å be alle elevene trekke en lapp og stille seg i riktig rekkefølge på tallinja. Når de står med sin egen lapp i handa, kan læreren sjekke om alle har plassert seg rett. Dette er en fin samarbeidsoppgave, og kan gjøres flere ganger etter hverandre ved at alle trekker lapper på nytt.
Kobling til kompetansemål
Matematikk etter 6. trinn:
utforske, navngi og plassere desimaltall på ei tallinje
utforske strategier for regning med desimaltall og sammenligne med regnestrategier for hele tall
Matematikk etter 7. trinn:
bruke tallinje i regning med positive og negative tall
Variasjon
Når øvelsen er innarbeidet, kan det være gøy å prøve "på øyemål" for å se hvilken gruppe som kommer nærmest. Bruk en tallinje uten punkt, for eksempel på en fotballbane. Merk 0 med en kjegle. Eksempeloppgave: 2,4 m + 3,9 m - 1,7 m =? Hvem setter kjeglen nærmest 4.6 m ? Hvilken gruppe var nærmest det riktige svaret når vi måler eksakt med et målebånd i etterkant?
Utstyr
Tallinje med desimaltall på gulv eller i skolegård. Positive og negative desimaltall. Oppgavelapper fra lærer.