Spor og sportegn
5.-7. trinn
Naturfag
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene utforsker sportegn i skogen.
Beskrivelse
Elevene kan tegne- eller skrive ned de sportegn fra fugler og dyr som de har sett og har kunnskap om. Elevene lager deretter hypoteser over hvilke sportegn de kan observere på det området elevene skal besøke.
Elevene besøker et skogsområde som lærer har sett seg ut på forhånd. Elevene leter etter sportegn fra dyr og fugler i naturen.
Elevene tar bilde av alle sportegn de finner og diskuterer hvilket dyr eller fugl som har satt spor. Elevene kan også følge spor de finner på jakt etter å finne spor etter hva dyret/fuglen har foretatt seg.
Bilder av spor og dyr kan skrives ut og presenteres som en veggavis. Elevene presenterer sine spor til medelevene sine og diskuterer hvilke spor de har funnet og om hypotesene til dyresporene stemmer.
Kobling til kompetansemål
Naturfag etter 7. trinn
stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar.
Variasjon
Elevene kan lære å ta gipsavstøping av et tydelig spor. Utstyr til gipsavtrykk: Gips - Vann - Grønnsåpe - Plastskål - Saks - Rørepinne
Læringsaktiviteten kan også gjennomføres som en merket rundløype i skogen hvor lærer på forhånd har sikret gode sportegn på stasjonene.
Utstyr
Kamera hvis en ønsker å ta bilde av sporene.