Samtalesirkel dialekt
5.-7. trinn
Norsk
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene øver på kommunikasjon gjennom å lytte og forklare til sine medelever.
Beskrivelse
Utfordre elevene til å si enkle setninger eller fortelle noe til hverandre på sin egen dialekt, som samtalepartneren skal prøve å gjenta på en annen dialekt eller på et annet språk. Samtalepartnerene kan for eksempel få utfordre hverandre hver sin gang, før en roterer på en av sirklene og alle får ny en samtalepartner.
Elevene stiller seg opp i to sirkler, en indre og en ytre sirkel, med ansiktene vendt mot hverandre. Læreren kan gi elevene en oppgave å forklare et tema eller begrep. Start for eksempel læringsaktiviteten med at alle i innerste sirkel får 1 minutt til å forklare temaet til sin samtalepartner. Deretter kan man enkelt skifte samtalepartner ved at elevene i en av sirklene går et eller to steg mot høyre. Da kan elevene i den ytterste sirkelen forklare det samme begrepet til sin nye samtalepartner eller at de blir utfordret på å forklare et nytt begrep. På den måten kan du som lærer styre hvem som har talerett og hvem som skal lytte. Man kan også legge opp til at begge har talerett som i en diskusjon.
Læreren vurderer hvor lang taletid de skal få, og det er avhengig av hva som er tema og hva man vil oppnå med dialogen. Samtalesirkel kan benyttes både til introduksjon av nye temaene eller som repetisjon og oppsummering av et tema elevene har jobbet med tidligere.
Kobling til kompetansemål
Norsk etter 7. trinn
Sammenligne talespråk i nærmiljøet med andre talespråkvarianter i Norge og med nabospråk.
Variasjon
Samtalesirkel kan organiseres på flere måter. For eksempel kan to rekker stå mot hverandre, eller at elevene går usystematisk (sirkulerer) rundt i rommet/på plassen. På signal fra læreren finner elevene seg en ny samtalepartner mellom hver oppgave. Elevene kan foruten å forklare hverandre begrep, intervjue hverandre eller diskutere ulike utsagn/emne.
Prøv å utfordre elevene til å være gode lyttere ved at dem skal gjenfortelle det de hørte fra forrige samtalepartner, til neste partner de får i sirkelen. Dersom de ikke får vite om den utfordringen på forhånd, så er det gjentatte som oppdager at de kanskje ikke fulgte så godt med på hva den andre sa.
De blir ekstra utfordret om dem må legge fram noe dem ikke nødvendigvis er enig i (for eksempel politiske meninger). Da må de vise respekt for andre sine meninger, som kan være god øvelse i sosiale kompetansemål fra overordnet del av læreplanen.
Utstyr
Ingen utstyr.