Butikk
1.-4. trinn
Matematikk
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene eksperimenterer med regneuttrykk i praktiske situasjoner.
Beskrivelse
Elevene får i oppgave å dra på butikken for å finne prisene på et utvalg mat- eller drikkevarer og notere ned prisen på disse. Etter å ha vært på butikken så skal elevene selv lage en butikk. Elevene kan få i lekse å finne tomme beholdere hjemme som de tar med seg på skolen. La de samle over noen dager. Så kan klassen få ulike oppgaver. Noen må skrive ut penger, noen må lage klar ulike stasjoner med matvarer, andre må prise matvarer osv. Deretter kan elevene få øve seg på å handle i de ulike “bodene”. Her må de regne ut hvor mye de har råd til å kjøpe osv.
Kobling til kompetansemål
Matematikk etter 2. trinn
eksperimentere med multiplikasjon og divisjon i hverdagssituasjoner.
Matematikk etter 4. trinn
lage rekneuttrykk til praktiske situasjonar og finne praktiske situasjonar som passar til oppgitte rekneuttrykk
Variasjon
Læreren kan også ta bilde av ulike produkter i en butikk i forkant så elevene tippe hva de ulike produktene koster før man går i butikken. Elevene kan også deles i grupper som får tildelt ulike produkter de skal finne prisen på for at ikke alle må gå på samme sted.
Utstyr
Tom emballasje, bord og lekepenger.