Matematiske tegn
1.-4. trinn
Matematikk
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene blir utfordret på bruk av ulike matematiske tegn.
Beskrivelse
Lag ark med store matematiske tegn, som med fordel kan lamineres, eller de kan bruke noe de finner i naturen til å vise de matematiske tegnene (for eksempel to like pinner til er lik-tegn) . Er lik-tegnet kan være fint å starte med. Elevene kan deles i par eller mindre grupper. La de finne ting rundt seg som de kan legge på hver side av er lik-tegnet, for å skape forståelse for hva tegnet betyr. Det kan for eksempel være sko, blyanter, bøker, viskelær, steiner, kongler, blad eller andre ting de måtte finne. Kan også la elevene bruke terning til å bestemme antall elementer i regnestykket.
En naturlig progresjon kan være å ta i bruk pluss-tegnet og etter hvert minus-tegnet. Dersom elevene har tilgang på kamera i form av ipad/mobil/PC, kan de ta bilde av de ulike regnestykkene de lager, for at læreren kan se over om de bruker tegnene rett. Viss elevene jobber innenfor et avgrenset område, kan elevene tilkalle lærer for å “godkjenne” det de har laget etter hvert eller at de kommer til et bestemt område der lærer står, for å vise regnestykket sitt.
Kobling til kompetansemål
Kompetansemål i matematikk etter 2. trinn:
ordne tal, mengder og former ut frå eigenskapar, samanlikne dei og reflektere over om dei kan ordnast på fleire måtar
utforske tal, mengder og teljing i leik, natur, biletkunst, musikk og barnelitteratur, representere tala på ulike måtar og omsetje mellom dei ulike representasjonane
etter 3. trinn:
beskrive likskap og ulikskap i samanlikning av storleikar, mengder, uttrykk og tal og bruke likskaps- og ulikskapsteikn
etter 4. trinn:
lage rekneuttrykk til praktiske situasjonar og finne praktiske situasjonar som passar til oppgitte rekneuttrykk
Variasjon
Kan også brukes til øving i brøk. La elevene bruke brøkstreker til å lage ekte og uekte brøker og blandet tall.
Utstyr
Matematiske tegn på ark eller andre ting som kan vise det samme.