Historisk hendelse
1.-10. trinn
Samfunnsfag, Historie
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene blir utfordret på å gjenskape historiske hendelser.
Beskrivelse
Del klassen i gruppestørrelser alt etter hvilken hendelse elevene skal gjenskape. Noen hendelser krever flere roller enn andre. Eksempel: hendelser fra Jesus sitt liv eller romertiden, livet i steinalderen eller mellomalderen, hendelser fra noen av verdens kriger, svartedøden, slaget på Stiklestad eller Fimreite, oldtidens Egypt, første ekspedisjon til Sydpolen, da Columbus oppdaget Amerika, fra slavetiden, Newtons oppdagelser, Cuba-krisen, den Franske revolusjonen, Eidsvoll 1814.
Elevene må første skaffe seg en god oversikt på hva som må være med for å få frem viktige poeng og om de trenger noe utstyr. Så må de lage et enkelt manus og en fordeling av roller med noen få sentrale replikker for å få frem hva hendelsen handler om.
(Takk til Stiklestad Nasjonale Kultursenter for lån av bilder frå “Leikeslaget”. Foto: Marius Rua.)
Kobling til kompetansemål
Kompetansemål i samfunnfag etter 2. trinn:
utforske og presentere hvordan mennesker levde for én til to menneskealdre siden
etter 4. trinn:
utforske kulturminner og hvordan mennesker levde i den tiden kulturminnene er fra, og sammenligne med hvordan vi lever i dag
etter 7. trinn:
beskrive sentrale hendelser som har ført til det demokratiet vi har i Norge i dag, og sammenligne hvordan enkeltmennesker har mulighet til å påvirke i ulike styresett
etter 10. trinn:
gjøre rede for årsaker til og konsekvenser av sentrale historiske og nåtidige konflikter og reflektere over om endringer av noen forutsetninger kunne ha hindret konfliktene
Variasjon
Dersom skolen er i nærheten av historiske steder kan det være fint å oppsøke det aktuelle stedet og gjennomføre rollespillet der for å gjøre det enda mer autentisk.
Kan også være mulig å gjenskape hendelsen uten dialog.
Utstyr
Kostymer eller rekvisitter til rollespillet (men går også fint uten).