Sanseleik

1.-4. trinn

Naturfag

Inne/Ute

Hensikt

En læringsaktivitet hvor elevene utforsker sansene både inne og ute og bruker sansene til å samle informasjon.

Beskrivelse

Forarbeid i klasserommet:

Samtale og utprøving av våre 5 sanser og hvilke kroppsdeler de tilhører:

1. Elevene kan gå i blinde rundt om i klasserommet mens en medelev leder denne enten ved å holde i medeleven eller kun veileder denne ved buk av ord.

2. Elevene kan legge seg på gulvet, lukke øynene og lytte i 60 sekunder. Etterpå kan de fortelle hva de har hørt.

3. Elevene får kjenne på «noe» i en pose og skal så fortelle hva de kjente og hva dette kan være.

4. Elevene kan skrive noe på ryggen til en medelev med pekefingeren og medeleven skal så fortelle ha som ble skrevet.

5. Elevene får lukte på ulike ting uten å se og så skal de fortelle hva de luktet på (kaviar, sitron, kaffe, te og en sur sokk).

6. Elevene får smake på ulike ting uten å se og så skal de fortelle hva de smakte på (for eksempel sukker, salt, sitron, appelsin og potet).

Elevgruppen går til et egnet samlingssted i naturen. De får i oppgave å prøve ut de samme 5 sansene som de prøvde ut i klasserommet. Nå brukes ting elevene finner i nærområdet. Elevene samles avslutningsvis enten rundt bålet ute eller i klasserommet og samtaler om erfaringene de gjorde ute, hva de husker og om hvilke sanser de brukte. Elevene kan også tegne og/eller skrive med utgangspunkt i sanseinntrykkene de hadde i naturen.

Kobling til kompetansemål

Naturfag etter 2. trinn

  • utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon

Variasjon

Ta elevene med på leting etter en maurtue, eller i fjæra med krabber eller et sted dere finner meitemark, så kan eleven la et småkryp gå over handa si for så å beskrive hvordan dette føltes. Hvordan tror elevene det føles å bli bitt av et insekt eller småkryp? La elevene beskrive hva de tror.

Arbeid i par: En elev er blind og en annen leder denne rundt i området og lar denne kjenne på ulike trær eller steiner. Eleven bringes tilbake til startstedet, får lov å åpne øynene og må så fortelle hva hen har kjent på. Start med å kjenne på en ting og utvid til å kjenne på flere ting neste gang. Hvor mange ting greier elevene å huske?

Utstyr

Ulike ting en kan lukte på, smake på og ta på.

 

Sjekk ut desse populære læringsaktivitetane

 
 
Forrige
Forrige

Sannsynlighetsyatzy

Neste
Neste

4/4 takt