Sannsynlighetsyatzy
5.-7. trinn
Matematikk
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene utforsker sannsynlighet gjennom spill.
Beskrivelse
Del klassen i grupper rundt 3-4 elever. Hver gruppe har 5 terninger på hvert sitt område . Gruppene skriver ned hvor mange kast hver de tror elev vil bruke. En fra hver gruppe løper og kaster terningene til man får 5 like terningøyne. Husk at gruppen skal telle antall kast. Løp tilbake og skriv ned resultatet - Første lag som er ferdig får 3 poeng - Laget som klarer færrest kast får 3 poeng - Laget som klarer nærmest det de trodde som gruppe på forhånd, får også 3 poeng. Resultatene kan brukes i et søylediagram etterpå. Samle resultatene og finn typetall, median og gjennomsnitt.
Kobling til kompetansemål
Matematikk etter 5. trinn
diskutere tilfeldigheit og sannsyn i spel og praktiske situasjonar og knyte det til brøk
Variasjon
La hver elev skrive sine egne forholdstall og hva de fikk etter terningkastene. Sammenlign med de ulike gruppetallene i etterkant. Hvilke terningøyne ble mest brukt?. Bestem hvilke øyne det skal «YATZYS» med - eller det er fritt. Legg gjerne inn noen runder rundt kjegler, armbøyninger eller tauhopp på vei til terningene for å inkludere mer bevegelse i aktiviteten.
Utstyr
Terninger, blyant og papir.