Ordtyven
1.-7. trinn
Norsk
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene utforsker ord, stavelser og rim gjennom lek.
Beskrivelse
Tyven = 1 elev
Detektiv = 1 elev
Borgere = resten av elevene
Gå igjennom ord-kort med klassen, og finn eksempler på begreper som borgerne kan velge og begreper som tyven kan velge. De første gangene en spiller kan det være fint å bruke eksemplet på kortet, etter hvert kan elevene finne på sine egne ord. Du velger så ut en elev som er detektiv. Ordkortene legges ned og resten av elevene trekker ett kort. Dersom du ønsker å ha oversikt over hvem som er tyven kan du dele ut kortene til hver elev. De kan ha med seg kortet, men det må ikke vises til noen andre, fordi det er hemmelig hvem som er tyven og hvem som er borgere. Borgerne og tyven skal gå rundt og hilse på hverandre ved si begrepet. Dersom du hilser på tyven må du ta tre skritt før du setter seg ned, og er ute av leken. Detektiven skal ikke hilse, men går rundt for å prøve og finne ut hvem som er tyven før alle borgerne har blitt "ranet". Når detektiven tror hen vet hvem tyven er, skal hen rope: «Jeg vet hvem tyven er». Detektiven har totalt tre forsøk. Gjetter hen feil fortsetter leken til detektiven har gjettet 3 ganger eller til alle borgerne har blitt ranet.
Eksempel på ord.
- Borgerne har ord som starter på b og tyven har et ord som starter på t.
- Borgerne har ord med en stavelse og tyven har et ord med tre stavelser.
- Borgerne har ord som rimer på hatt og tyven har et ord som rimer på is.
Kobling til kompetansemål
Norsk etter 2. trinn
leke med rim og rytme og lytte ut språklyder og stavelser i ord
utforsk og samtale om oppbygningen av og betydningen til ord og uttrykk
lytte og ta ordet etter tur
Variasjon
Etter hvert som elevene kjenner leken, kan man utvide med flere mordere og flere detektiver. Når leken er kjent for elevene kan man droppe bildekortene, og la elevene komme med forslag til kategori dere skal bruke.
Utstyr
Lage bildekort til ord du ønsker å jobbe med.