Litermålet

5.-7. trinn

Matematikk

Inne/ute

Hensikt

En læringsaktivitet hvor elevene utforsker volum i praktiske situasjoner.

Beskrivelse

Klassen deles inn i grupper og hver gruppe får en tom bøtte hver. La en elev på hvert lag trekke en lapp med en oppgave, for eksempel 0,2l + 3dl = ?, eller 4cl + 0,1l = ?, tilpass lappene etter elevene sitt nivå. Lag flere slike oppgaver så elevene kan få ulike utfordringer. Elevene henter så riktig mengde vann i et litermål og tar det med seg tilbake til gruppen for å helle det i en tom bøtte. Begge lagene har like oppgaver, men trekker lappene i vilkårlig rekkefølge. Når alle oppgavene er løst skal begge gruppene summere opp total mengde vann de har i bøtten. Har alle gruppene løst oppgavene rett skal de ha det samme antall liter med vann i sine bøtter. Mål opp og se om det stemmer med fasit. Hvem ble først ferdige med oppgaven? Og hvem hadde riktig mengde?

Kobling til kompetansemål

Matematikk etter 6.trinn

  • utforske mål for areal og volum i praktiske situasjoner og representere dem på ulike måter.

Variasjon

En kan plassere oppgavene, vannstasjonen og elevgruppene med litt avstand. Da vil elevene bevege seg mer i løpet av læringsaktiviteten.

Utstyr

Bøtter, litermål og lapper med oppgaver til alle gruppene.

 

Sjekk ut desse populære læringsaktivitetane

 
 
Forrige
Forrige

Kor langt eller tungt?

Neste
Neste

Rask prat om kloden