Litermålet
5.-7. trinn
Matematikk
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene utforsker volum i praktiske situasjoner.
Beskrivelse
Klassen deles inn i grupper og hver gruppe får en tom bøtte hver. La en elev på hvert lag trekke en lapp med en oppgave, for eksempel 0,2l + 3dl = ?, eller 4cl + 0,1l = ?, tilpass lappene etter elevene sitt nivå. Lag flere slike oppgaver så elevene kan få ulike utfordringer. Elevene henter så riktig mengde vann i et litermål og tar det med seg tilbake til gruppen for å helle det i en tom bøtte. Begge lagene har like oppgaver, men trekker lappene i vilkårlig rekkefølge. Når alle oppgavene er løst skal begge gruppene summere opp total mengde vann de har i bøtten. Har alle gruppene løst oppgavene rett skal de ha det samme antall liter med vann i sine bøtter. Mål opp og se om det stemmer med fasit. Hvem ble først ferdige med oppgaven? Og hvem hadde riktig mengde?
Kobling til kompetansemål
Matematikk etter 6.trinn
utforske mål for areal og volum i praktiske situasjoner og representere dem på ulike måter.
Variasjon
En kan plassere oppgavene, vannstasjonen og elevgruppene med litt avstand. Da vil elevene bevege seg mer i løpet av læringsaktiviteten.
Utstyr
Bøtter, litermål og lapper med oppgaver til alle gruppene.