Tremåling
5.-10. trinn
Matematikk
Ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene må samarbeide for å løse utfordringen med å finne høyden på trær.
Beskrivelse
Sammenhengen mellom sidelengdene i trekanter er utgangspunktet for forskjellige måter å måle høyden til trær. I tillegg brukes reglene for formlikhet og kongruens.
Forarbeid: Innføring i ulike målemetoder - teori (6.trinn)
Lærer merker 3 trær på forhånd og måler for å lage en fasit på bakgrunn av de tre målemetodene som er beskrevet
Del klassen i grupper på 3-5 elever
Gruppene blir utfordret på å bruke målemetodene i praksis og finne ut høyden til trærne
Elevene rapporterer til lærer for hver måling (da kan lærer gi veiledning underveis ved behov)
Variasjon
Elevgruppene kan få måle andre trær eller bygninger med de samme målemetodene.
Utstyr
Pinne/planke for måling av tre til hver gruppe, meterstokk/måleband, skrivesaker og ark/skrivebrett.
Kobling til kompetansemål
-
bruke variabler og formler til å uttrykke sammenhenger i praktiske situasjoner
-
utforske egenskapene ved ulike polygoner og forklare omgrepene formlikhet og kongruens
utforske, beskrive og argumentere for sammenhenger mellom sidelengdene i trekanter
-
stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar på ulike måter