Fruktsalat
1.-4. trinn
Matematikk
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene lytter og bruker kroppen imens de arbeider med gangetabellen.
Beskrivelse
Alle elevene stiller seg opp på markerte plasser i en sirkel eller sitter på en stol i en sirkel. Plassene (hvis du ikke bruker stoler) kan markeres med gummifliser, tapebiter eller lignende. Velge en elev som starter i midten av sirkelen. Læreren bestemmer hvilken del av gangetabellen som skal øves på, for eksempel 3, 4 og 5 gangen. Dersom eleven i midten roper et tall som er svar i en eller gjentatte av tabellene, så skal disse bytte plass med andre i sirkelen som har en tabell hvor dette tallet går opp. Eleven i midten skal prøve å ta plassen til en av dem som skifter plass. Den som gjenstår uten å finne seg en plass, står i midten neste gang. Elevene kan også si tall i gjentatte tabeller samtidig eller rope gangetabell, da skal alle skifte plass.
Kobling til kompetansemål
Matematikk etter 3. trinn
Representere multiplikasjon på ulike måter og omsette mellom de ulike representasjonene
Variasjon
Elevene kan få utdelt ulike tall , enten muntlig eller på en papirlapp, også må dere selv finne ut hvilken del av gangetabellen det hører til. Den som står i midten kan enten rope navnet på en av gangetabellene eller rope tall som hører til en av tabellene dere øver på. På den måten blir det litt mer utfordrende for elevene. En kan også la elevene si tall som ikke er i noen av tabellene de øver på for å teste dem litt. Om noen likevel bytter plass her, så passer det fint å stoppe opp for å diskutere hvilken del av gangetabellen tallet hører til.
Utstyr
Stoler eller noe annet for å markere plassene til elevene.