Tremåling
5.-10. trinn
Matematikk
Ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene må samarbeide for å løse utfordringen med å finne høyden på trær.
Beskrivelse
Sammenhengen mellom sidelengdene i trekanter er utgangspunktet for forskjellige måter å måle høyden til trær. I tillegg brukes reglene for formlikhet og kongruens.
Forarbeid: Innføring i ulike målemetoder - teori (6.trinn)
Lærer merker 3 trær på forhånd og måler for å lage en fasit på bakgrunn av de tre målemetodene som er beskrevet
Del klassen i grupper på 3-5 elever
Gruppene blir utfordret på å bruke målemetodene i praksis og finne ut høyden til trærne
Elevene rapporterer til lærer for hver måling (da kan lærer gi veiledning underveis ved behov)
Variasjon
Pinne/planke for måling av tre til hver gruppe, meterstokk/måleband, skrivesaker og ark/skrivebrett.
Utstyr
Pinne/planke for måling av tre til hver gruppe, meterstokk/måleband, skrivesaker og ark/skrivebrett.
Kobling til kompetansemål
-
bruke variabler og formler til å uttrykke sammenhenger i praktiske situasjoner
-
Utforske egenskapene ved ulike polygoner og forklare omgrepene formlikhet og kongruens.
Utforske, beskrive og argumentere for sammenhenger mellom sidelengdene i trekanter.
-
Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar på ulike måter.