Levende memory
1.-7. trinn
Kroppsøving
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene får være kreative og blir utfordret på å huske ulike bevegelsesmønster.
Beskrivelse
Velg to elever som skal spille mot hverandre og send de på gangen eller at de snur seg/holder for øynene.
Del resten av elevene i par.
Hvert par velger hva som er deres bevegelse, som for eksempel; hoppe, dabbe, vise et bestemt antall fingrer, gjøre en dansebevegelse, knipse eller lignende. Elevene sprer seg i rommet eller utover et område og spillerne kommer inn/får lov til å se.
Spiller 1 peker på to elever som gjør sin bevegelse etter tur, før spiller 2 gjør det samme. Spillerne skal finne to og to elever som har samme bevegelse, og samle på par som i brettspillet memory. Elevene som blir par, stiller seg ved spilleren som fant de.
Kobling til kompetansemål
Kompetansemål i kroppsøving etter 2. trinn:
- utforske eigen kroppsleg bevegelse i leik og andre aktivitetar, åleine og saman med andre.
etter 4. trinn:
- bruke kroppen til å utforske aktivitetar og utvikle grunnleggjande bevegelsar
- øve på og bruke basisferdigheiter som å føre, kaste, sprette, sparke og ta imot ball i ulike bevegelsesaktivitetar
etter 7. trinn:
- utforske og gjennomføre leik og spel saman med andre i ulike bevegelsesaktivitetar
- øve på samansette bevegelsar, åleine og saman med andre
Samhandling, koordinering: øye/hånd, øye/fot, konsentrasjon, gøyologi og avbrekk
Variasjon
Kan bruke ball eller hoppetau som en del av bevegelsen for å utfordre elevene på finmotorikk.
Utstyr
Trenger i utgangspunktet ikke noe utstyr, men en kan bruke baller eller hoppetau for å gjøre læringsaktiviteten mer kompleks.