Krigsminner
5.-7. trinn
Samfunnsfag
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene utforsker lokale krigsminner og historien rundt de.
Beskrivelse
Forarbeid i klasserommet
Læreren introduserer 2. verdenskrig og hvordan det var å leve i Norge under krigen. Presenter krigsminner fra nærmiljøet eller alternativt besøk et nærliggende museum. Inkluder gjerne minnesmerker, fortellinger, bøker eller filmer knyttet til personer og hendelser på steder i nærmiljøet . Undersøk etter fysiske spor som knyttes til krigsaktivitet som fort, fangeleirer eller gjenstander som ble brukt under krigen.
Aktivitet ute
Klassen besøker et krigsminne i nærmiljøet. Noen mulige aktiviteter:
Historien knyttet til stedet fortelles eller leses høyt
Elevene kan søke svar på gitte spørsmål
Dokumentasjon via foto, tegning og oppmåling
Overraskende besøk av en tysk soldat eller russisk fange
Skattejakt på området med bruk av kart og inntegna poster de skal besøke
Dramatisering/live der elevene får tildelt ulike roller
Bruke metalldetektor på jakt etter usynlige spor
Etterarbeid i klasserommet
Elevene formidler historien knyttet til krigsminnet via saktekst eller skjønnlitterær tekst, veggplakat, tegneserie, tegninger, reportasje i lokalavisen eller på digitale medier.
Kobling til kompetansemål
Samfunnsfag etter 7. trinn:
beskrive sentrale hendingar som har ført fram til det demokratiet vi har i Noreg i dag og samanlikne korleis enkeltmenneske har høve til å påverke i ulike styresett
Variasjon
Klassen kan gjennomføre en lek der noen av elevene er norske agenter som gjemmer seg i skogen og skal snike seg gjennom et område som er okkupert av tyskerne. I det okkuperte området er det både tyske soldater, nordmenn som ønsker å hjelpe de norske spionene og kanskje også nordmenn som er tyskervennlige. Å fortelle om lokale hendelser fra krigen er en god introduksjon til leken.
Utstyr
Digitale kart over eget nærområde, litteratur, (metalldetektor).