Terningen befaler
1.-10. trinn
Generell
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene blir utfordret på å løse ulike faglige oppdrag som terningen bestemmer.
Beskrivelse
Del klassen inn i grupper på 3-5 elever eller læringspartnere. I denne læringsaktiviteten er det terningen som bestemmer hva elevene skal gjøre. Avhengig av hvilken type terninger du vil bruke, om det er vanlig 1-6 terning, 1-10, 1-12 eller 1-20 (kan også trille to terninger samtidig), så lager du oppgaver/oppdrag til hvert tall de kan trille. Trenger ikke legge opp til at alle må gjøre alle oppgavene men lag en regel for hva di skal gjøre om de triller det samme som de har trillet tidligere. Om de kan trille flere ganger eller bare velge seg et tall.
Oppgavene/oppdragene kan presenteres på ulike måter. De kan henges på veggen, legges i konvolutter, plasseres på ulike plasser i klasserommet, gangen eller ute, gjerne knyttet til hva oppgaven går ut på. Oppgavene kan handle om det samme emnet/faget eller det kan være ulike fag eller tverrfaglig. Bestem hvordan du vil at elevene skal få godkjent løsningene og hva de skal gjøre om de har svart feil. Skal de innom en voksen for vurdering, skal de sende det digitalt eller levere inn ark med forslag til løsning?
Eksempel på oppgaver/oppdrag:
Mål arealet og omkretsen til sandkassen (matematikk)
Ta bilde av 10 ting (substantiv) som begynner på bokstaven S.
Finn en gjenstand som du tror veier 1 kg. gå til læreren for å kontrollmåle.
Finn blader eller små greiner på ulike planter og finn ut hva arten heter.
Mål hvilepulsen til alle på gruppa. Spring opp en bakke og mål pulsen på nytt. Hvor mye steg pulsen?
Les teksten og finn ut hvor mange adjektiv som er brukt.
Lag en stump vinkel med hoppetauet og gjett hvor mange grader den er. Mål nøyaktig og finn differansen.
Gjennomfør et kort intervju med en tilfeldig person eller medelev på engelsk.
Kobling til kompetansemål
Læringsaktiviteten er generell og kan kobles til mange ulike fag og tema.
Variasjon
Lag oppgavene slik at flere elevgrupper kan gjennomføre samtidig for å unngå unødig venting.
Utstyr
Utstyr elevene trenger for å løse oppgavene.