Gangekast
3.-7. trinn
Matematikk
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene blir utfordret på gangetabellen ved å kaste mot et hundrenett.
Beskrivelse
Bruk en matte med rutenett på 10 x 10 som for eksempel den Klubben.no selger, eller du kan lage en selv med kritt på asfalt, tape på gulvet eller på store ark (kraftpapir). Dersom hele klassen skal gjennomføre denne aktiviteten samtidig så trenger du flere matter. Til å kaste med, så fungerer gummipuckene til Klubben sitt bocciasett godt eller du kan også bruke erteposer, viskelær, papirballer eller lignende. Vurder hvilket felt som er dekket mest av gjenstanden du har kastet, så sentrere du gjenstanden etterpå.
Flere elever (2-4) kan spille mot hverandre eller elevgrupper med 2-4 elever per gruppe. Elevene kaster i tur og orden mot hundrenettet og skriver ned regnestykkene med svar etter hvor de treffer. Kan regnes ut på ark, i kladdebøker, på tavla eller små whiteboardtavler.
Elever på 6. og 7. trinn kan bli utfordret på å bruke desimaltall, brøk og prosent til å beskrive resultatene sine. For eksempel: Hvor stor del av 7-gangen traff du? Vis, forklar eller skriv ned som desimaltall, brøk og prosent.
Kobling til kompetansemål
Matematikk etter 3. trinn:
utforske multiplikasjon ved telling
eksperimentere med multiplikasjon og divisjon i hverdagssituasjoner
representere multiplikasjon på ulike måter og omsette mellom de ulike representasjonene
bruke kommutative, assosiative og distributive eigenskaper til å utforske og beskrive strategier i multiplikasjon
etter 4. trinn:
utforske og forklare samanhenger mellom de fire rekneartene og bruke samanhengene formålstjenlig i utrekninger
etter 6. trinn:
formulere og løse problem frå sin egen hverdag som har med desimaltal, brøk og prosent å gjøre, og forklare egne tenkemåter
etter 7. trinn:
representere og bruke brøk, desimaltall og prosent på ulike måter og utforske de matematiske sammenhengene mellom disse representasjonsformene
Variasjon
Elevene kan regne sammen svarene til slutt, enten som hoderegning, med oppstilling eller begge deler.
Utstyr
Ett eller flere hundrenett med tall (10x10) på sidene. Noe å kaste, som for eksempel bocciabrikker, erteposer eller bare papirballer. Noe å notere regnestykkene på.