Jenka
Alle
Generell
Inne/ute
Hensikt
Utfordre elevene på lære seg en ny dans.
Beskrivelse
Rytmedans, koordinasjonsaktivitet, samarbeidsøvelse, fysisk aktiv pustepause
Organisering:
a. Kan gjerne læres én og én før man går sammen i par.
b. Finn deg en partner/gå to og to sammen. Den ene står bak ryggen til partner foran
og holder hendene sine på skuldrene.
Gjennomføring:
Start:
a. Venstre ben (v.b): Hæl, tå, hæl - sammen (1-4)
b. Høyre ben (h.b): Hæl, tå-hæl sammen (5-8)
c. Hopp fram på begge ben – tilbake (9-12), fram- fram – fram – hvil (13-16)
d. Gjenta forfra (1-16)
…….så mange ganger musikken varer
Kobling til kompetansemål
Kompetansemål i musikk etter 2.trinn:
- utforske og eksperimentere med puls, rytme, tempo, klang, melodi, dynamikk, harmoni
og form i dans, med stemmen og i spill på instrumenter
Kompetansemål i kroppsøving etter 2.trinn:
- utforske og gjennomføre grunnleggende bevegelser som å krype, gå, springe, hinke,
satse, lande, vende og rulle i ulike miljø ut frå egne forutsetninger
Kompetansemål i musikk etter 4.trinn:
- utøve og utforske et repertoar av sanger og danser fra ulike musikkulturer, inkludert
samisk musikkultur
- samtale om og reflektere over hvordan musikk skaper mening når den brukes i ulike
sosiale sammenhenger
Kompetansemål i kroppsøving etter 4.trinn:
- utforske og gjennomføre leker, idrettsaktiviteter, danser og andre bevegelsesaktiviteter
Variasjon
Variasjoner – én og én:
1. Løft benet høyt istedenfor «hæl bakken»
2. Kryss benet over til hælisett på motsatt side
3. Hopp 3x fram med twist (13-16)
4. Gå sidelengs istedenfor hopp fram-tilbake
Videreutvikles med :
- To og to sammen – bak hverandre med skulderfeste
- Start og gjennomfør som over under forklaring
- To og to sammen, ved siden av hverandre med armkrok
- Start med ytterste ben
- Hopp mot hverandre, fra hverandre (9-12), rundt deg selv/hverandre (13-16)
Utstyr
Musikk eksempel: «Lemon Tree» https://www.youtube.com/watch?v=l2UiY2wivTs