Språklig variasjon
4.-7. trinn
Norsk
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene utforsker språklig variasjon og mangfold i nærmiljøet.
Beskrivelse
Del elevene i par eller grupper og la dem skrive ned ulike ord og uttrykk om de bruker i dagligtalen, eksempelvis slang eller uttrykk som har oppstått de senere årene. Elevene skal deretter ut i nærmiljøet og intervjue mennesker de møter hvor de sammenligner ord og uttrykk. Gjør for eksempel en avtale med frivillighetssentralen, eldresenteret eller lignende. Vis til eksempler som kan hjelpe elevene med å komme i gang. For eksempel: Vi sier drit-godt, Hva sa dere? Vi sier at en bil er fet, Hva sa dere? Vi sier at pizza er digg, Hva sa dere? Brukte dere noen ord som ikke brukes lenger?
Noter svarene og sammenligne hva de ulike gruppene lærte.
Kobling til kompetansemål
Norsk etter 4. trinn:
sammenligne ord og uttrykk i norsk og andre språk
utforske og samtale om språklig variasjon og mangfold i nærmiljøet
utforske forskjeller og likheter mellom skriving på hovedmål og sidemål
Variasjon
Inviter gjerne en gruppe til skolen. Besteforeldre? Læringsaktiviteten kan også gjennomføres med opptak på mobiltelefon eller digitalt skrivebrett.
Utstyr
Papir og blyant, mobiltelefon eller digitalt skrivebrett.