Areal og volum
5.-7. trinn
Matematikk
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene blir utfordret på å finne areal, volum og overflate til geometriske figurer.
Beskrivelse
Del klassen i par eller grupper på 3-5 elever
Lag geometriske figurer i 2D ved hjelp av naturlige materialer ( for eksempel; trekant/firkant/sirkel) Bruk måleband/meterstokk/linjal til å måle sidene og regn deretter ut figurenes omkrets og areal
Lager geometriske figurer i 3D ved hjelp av naturlige materialer ( for eksempel; kube, prisme, sylinder) Bruk måleband/meterstokk/linjal til å måle sidene og regn ut figurenes volum og overflate
Beskriv og diskuter egenskapene til figurene dere har laget. Har de felles egenskaper?
Kobling til kompetansemål
Kompetansemål i matematikk etter 6. trinn:
utforske mål for areal og volum i praktiske situasjoner og representere de på ulike måter
bruke ulike strategier for å regne ut areal og omkrins og utforske sammenhenger mellom disse
beskrive egenskaper ved og minimumsdefinisjoner av to- og tredimensjonale figurer og forklare hvilke egenskaper figurene har felles, og hvilke egenskaper som skiller de fra hverandre
måle radius, diameter og omkrets i sirkler og utforske og argumentere for sammenhengen
Variasjon
Kan også lage geometriske figurer av papir/papp/tre/plast eller andre materialer
Kan bruke ferdige figurer som for eksempel rockeringer, pappkasser, hermetikkbokser eller lignende figurer
Utstyr
Måleband, meterstokk eller linjal til hver elevgruppe og noe de kan notere på. Naturmaterialer, tynt tau eller tape til å lage figurer i 3D. Kanskje de også trenger kniv og saks for å tilpasse naturmaterialene.