Areal og volum

5.-7. trinn

Matematikk

Inne/ute

Hensikt

En læringsaktivitet hvor elevene blir utfordret på å finne areal, volum og overflate til geometriske figurer.

Beskrivelse

Del klassen i par eller grupper på 3-5 elever

  • Lag geometriske figurer i 2D ved hjelp av naturlige materialer ( for eksempel; trekant/firkant/sirkel) Bruk måleband/meterstokk/linjal til å måle sidene og regn deretter ut figurenes omkrets og areal

  • Lager geometriske figurer i 3D ved hjelp av naturlige materialer ( for eksempel; kube, prisme, sylinder) Bruk måleband/meterstokk/linjal til å måle sidene og regn ut figurenes volum og overflate

  • Beskriv og diskuter egenskapene til figurene dere har laget. Har de felles egenskaper?

Kobling til kompetansemål

Kompetansemål i matematikk etter 6. trinn:

  • utforske mål for areal og volum i praktiske situasjoner og representere de på ulike måter

  • bruke ulike strategier for å regne ut areal og omkrins og utforske sammenhenger mellom disse

  • beskrive egenskaper ved og minimumsdefinisjoner av to- og tredimensjonale figurer og forklare hvilke egenskaper figurene har felles, og hvilke egenskaper som skiller de fra hverandre 

  • måle radius, diameter og omkrets i sirkler og utforske og argumentere for sammenhengen 

Variasjon

  • Kan også lage geometriske figurer av papir/papp/tre/plast eller andre materialer

  • Kan bruke ferdige figurer som for eksempel rockeringer, pappkasser, hermetikkbokser eller lignende figurer

Utstyr

Måleband, meterstokk eller linjal til hver elevgruppe og noe de kan notere på. Naturmaterialer, tynt tau eller tape til å lage figurer i 3D. Kanskje de også trenger kniv og saks for å tilpasse naturmaterialene.

 

Sjekk ut desse populære læringsaktivitetane

 

Lær meir om fysisk aktiv læring

Forrige
Forrige

Fotspor, GPS-løype

Neste
Neste

Reknesisten