Tusentall
3.-7. trinn
Matematikk
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene øver på tallplassering gjennom å lytte og bruke kroppslige uttrykk.
Beskrivelse
Del elevene i grupper på fire. Elevene i gruppen bestemmer selv hvem som skal stå på ener, tier, hunrde og tusenplassen. Læreren sier et tall høyt og elevene skal da vise med fingrene eller tallplakater. For eksempel hvis læreren sier 2748, da må enerplassen holde opp 8 fingre, tierplassen må holde opp 4 fingre, hundreplassen må holde opp 7 fingre og tusenplassen må holde opp 2 fingre. Inkluder gjerne de andre elevene til å si nye tall.
Kobling til kompetansemål
Matematikk etter 5. trinn:
målet for undervisningen er å utforske og forklare samanhengar mellom dei fire rekneartane og bruke samanhengane formålstenleg i utrekningar.
Variasjon
Læringsaktiviteten kan gjennomføres ute i naturen. Hvis du finner et område med fire trær eller lyktestolper kan elevene løpe riktig antall ganger rundt “sitt” tre. En kan og utfordre elevene til at tallene skal subtraheres eller adderes.
Utstyr
Forbered gjerne talloppgaver.