Rytmisk algoritme
3.-7. trinn
Matematikk
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene utforsker algoritmer gjennom bevegelse.
Beskrivelse
Hver elev står med samlede ben på gulvet og har tallmerker i en sirkel rundt føttene sine, startposisjon er mot tallene 3 og 5. Tallene tråkkes på i rekkefølgen beskrevet under.
Tallet 1
Tå-touch v.ben x2 (strekk-bøy-strekk) 3 5
Løp på stedet, 1-3 (v/h/v) 1 X 2
Tallet 2 4 6
Tå-touch h.ben x2 (strekk-bøy-strekk)
Løp på stedet, 1-3 (h/v/h)
Tallet 3 og 4
V. hæl på 3, v tå på 4
Løp på stedet, 1-3 (v/h/v)
Tallet 5 og 6
Hæl på 5, v tå på 6
Løp på stedet, 1-3 (h/v/h)
Repetisjon/løkke – gjenta mønsteret fra start!
Kobling til kompetansemål
Matematikk etter 4. trinn:
lage algoritmer og uttrykke dem ved bruk av variabler, vilkår og løkker
Variasjon
Læringsaktiviteten kan benyttes på tavle istedenfor gulv.
Lag nye oppskrifter med samme antall tellinger og tallkombinasjon på samme sted på gulvet
Personer med nedsatt funksjonsevne i ben/rullestolbrukere kan delta med armene og bruke samme mønster eks med klapp imellom.
Utstyr
A5 ark med tallene 1-6 påskrevet som limes på gulv/klistrelapper/kritt til utendørs avmerking. Musikk til bevegelsen/aktiviteten som passer for klassetrinnet.