Rytmisk algoritme

3.-7. trinn

Matematikk

Inne/ute

Hensikt

En læringsaktivitet hvor elevene utforsker algoritmer gjennom bevegelse.

Beskrivelse

Hver elev står med samlede ben på gulvet og har tallmerker i en sirkel rundt føttene sine, startposisjon er mot tallene 3 og 5. Tallene tråkkes på i rekkefølgen beskrevet under.

Tallet 1

  • Tå-touch v.ben x2 (strekk-bøy-strekk) 3 5

  • Løp på stedet, 1-3 (v/h/v) 1 X 2

Tallet 2 4 6

  • Tå-touch h.ben x2 (strekk-bøy-strekk)

  • Løp på stedet, 1-3 (h/v/h)

Tallet 3 og 4

  • V. hæl på 3, v tå på 4

  • Løp på stedet, 1-3 (v/h/v)

Tallet 5 og 6

  • Hæl på 5, v tå på 6

  • Løp på stedet, 1-3 (h/v/h)

Repetisjon/løkke – gjenta mønsteret fra start!

Kobling til kompetansemål

Matematikk etter 4. trinn:

  • lage algoritmer og uttrykke dem ved bruk av variabler, vilkår og løkker

Variasjon

Læringsaktiviteten kan benyttes på tavle istedenfor gulv.

Lag nye oppskrifter med samme antall tellinger og tallkombinasjon på samme sted på gulvet

Personer med nedsatt funksjonsevne i ben/rullestolbrukere kan delta med armene og bruke samme mønster eks med klapp imellom.

Utstyr

A5 ark med tallene 1-6 påskrevet som limes på gulv/klistrelapper/kritt til utendørs avmerking. Musikk til bevegelsen/aktiviteten som passer for klassetrinnet.

 

Sjekk ut desse populære læringsaktivitetane

 
 
Forrige
Forrige

Sortering i naturen

Neste
Neste

Just Dance