Sortering i naturen

1.-2. trinn

Matematikk

Inne/ute

Hensikt

En læringsaktivitet hvor elevene samarbeider om å ordne ulike ting de finner i naturen i system.

Beskrivelse

Det finnes mye i naturen som kan sorteres etter størrelse, egenskaper, farger og navn. La elevene samle mange forskjellige ting i en kasse. Etterpå kan de sortere dem slik de vil og forklare hvilket system de har brukt. Hvis man skal telle opp store mengder av noe, så kan det være lurt å gruppere tingene i mindre grupper (10 og 10 sammen), men la dem finne ut av det selv.

Kobling til kompetansemål

Matematikk etter 2. trinn:

  • Ordne tall, mengder og former ut frå egenskaper, sammenligne de og reflektere over om de kan ordnes på flere måter

Variasjon

En lek som kan kreve en slik opptelling er "Posejakten". Det passer å leke denne i skogen i et begrenset område. To elever har en pose hver. Alle de andre elevene finner en kongle hver som de holder i hånden. På signal fra læreren starter elevene med posejakten på de andre elevene. Hvis de klarer å ta på en elev, så får de konglen denne hadde og legger den i posen. Eleven som gav bort konglen sin plukker opp en ny og er fremdeles med i leken. Posejegerne fortsetter å ta elever (og få kongler) i f. eks fem minutter. Da teller man opp konglene de har fått samlet og den som har flest, blir rundens vinner. To nye elever får posene og konkurrerer mot hverandre. Det som er fint med denne leken er at ingen går ut, men er med hele tiden.

Utstyr

Kasser/poser til hver elev/elevpar eller grupper.

 

Sjekk ut desse populære læringsaktivitetane

 
 
Forrige
Forrige

Aktive verb

Neste
Neste

Rytmisk algoritme