Retorikk i naturen
8.-10. trinn
Norsk
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene deltar i debatt om en interessekonflikt og identifiserer retoriske grep.
Beskrivelse
Forarbeid: Elevene introduseres for begrepet retorikk og en konkret interessekonflikt knyttet til bruk at et naturområde (vindkraftverk, veibygging, boligbygging, gruvevirksomhet eller annet).
Elevene deles i A-gjengen som skal forsvare utbyggingen og B-gjengen som skal argumentere mot utbyggingen. Elevene forbereder en debatt mellom en representanter fra hver av gjengene. De diskuterer og øver på:
- bruk av gjentakelser
- sammenligninger med andre lignende saker og konsekvenser av disse
- besjeling av naturen
- bruke overdrivelser
- bruk av stemmeleie
- bruk av kroppsbevegelser
Aktivitet: Klassen går ut og til et sted der det er to stubber eller steiner som står i passe avstand fra hverandre. En elev fra hver gruppe stiller seg på hver sin stubbe eller stein og starter en diskusjon og argumenterer for hvert sitt syn på saken. En elev eller læreren leder diskusjonen. Elevene som er publikummere, observerer meningsutvekslingen og ser etter hvilke retoriske grep de to elevene bruker underveis.
Etterarbeid: Elevene forteller etter tur sin opplevelse av diskusjonen og beskriver hvilke retoriske grep hver av elevene brukte underveis.
Kobling til kompetansemål
Norsk etter 10. trinn
gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer
Naturfag etter 10. trinn
gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold - drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
Variasjon
En kan ta film/video av diskusjonen så klassen kan se på denne, stoppe etter enkeltsekvenser og diskutere enkelthendelser underveis i meningsutvekslingen.
Utstyr
Ingen.