Måle uten måleenhet

1.-7. trinn

Matematikk

Inne/ute

Hensikt

En læringsaktivitet hvor elevene blir utfordret på å finne en avstand uten å bruke standardiserte måleenheter.

Beskrivelse

Del deretter klassen inn i grupper på 3-5 elever. Hver gruppe merker opp en avstand med to kjegler eller andre ting som kan vise en lengde. Kan også bruke kritt på asfalt eller tapebiter på gulvet. Læringsaktiviteten kan gjennomføres ute eller inne og avstanden kan de bestemme selv, men for at de skal få litt å jobbe med kan det være greit å velge en avstand mellom 4 og 15 meter.

Før gruppene går i gang med målingsarbeidet så kan hver elev eller hver gruppe gjøre et anslag på hvor lang de mener avstanden er, og notere det ned. Hver gruppe kan måle ulike avstander alt etter hvor lang tid man vil bruke på aktiviteten. Utfordre elevene til å bruke kroppsdeler eller hele kroppslengden sin til å finne lengden mellom de to punktene. Alle i gruppen må bidra med minst en kroppsdel i målingsarbeidet. En kan og ha som en regel at gruppen må bruke minst tre ulike kroppsdeler.

Når gruppen har notert ned hvor mange ganger de ulike kroppsdelene er brukt til å måle avstanden mellom punktene, så får hver gruppe utdelt et måleband eller en meterstokk. Gruppen skal nå måle kroppsdelene de har brukt for å løse utfordringen og regne ut hvor lang de mener avstanden er.

Når de har regnet ut avstanden kan læreren eller elevene selv kontrollmåle den nøyaktige avstanden mellom punktene. Kan være en fordel å ha et langt måleband til det.

Kobling til kompetansemål

Matematikk etter 3. trinn:

  • Bruke ulike måleninger for lengde og masse i praktiske situasjoner og grunngi valget av måleening

Matematikk etter 4. trinn:

  • Bruke ikke-standardiserte måleeninger for areal og volum i praktiske situasjoner og grunngi valget av måleening

Matematikk etter 6. trinn:

  • Utforske mål for areal og volum i praktiske situasjoner og representere de på ulike måter

Variasjon

Istedenfor å bruke kroppsdeler som måleredskap så kan de bruke gjenstander de har tilgjengelig. Kan også bruke samme teknikk til å måle et areal merket med kjegler eller punkt med kritt.

Utfordringen kan også være å finne et volum på en form eller en beholder ved hjelp av vann eller sand.

Elevene bruker det de får tak i til å måle volumet eksempelvis på en kopp eller en boks. Så måler de volumet til beholderne de har brukt ved hjelp ev et litermål eller en vekt, og regner ut totalt volum så nøyaktig de klarer.

Utstyr

Måleband, kjegler og tape eller kritt til å markere ulike avstander. Gruppene trenger kladdebok og blyant eller små whiteboard/skriveplater. En trenger litermål og/eller vekt dersom man velger å jobbe med volum/vekt.

 

Sjekk ut desse populære læringsaktivitetane

 
Forrige
Forrige

What's in the box?

Neste
Neste

Escape Room