Løypememorering
1.-4. trinn
Matematikk
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene utforsker mønster og anvender addisjon og subtraksjon.
Beskrivelse
Elevene kan gjøre denne læringsaktiviteten i grupper eller alene. På forhånd lager læreren løyper gjennom rutenettet hvor elevene skal innom kjegler i et mønster. Læreren setter opp kjeglene i et rutenett, gjerne 4x4 eller større. Ha minst 2-3 meter mellom kjeglene. Hver kjegle merkes med en valgt verdi.
Elevene skal ta postene i riktig rekkefølge ut i fra løypekartene læreren har laget. Man tar postene ved å legge hånden på toppen av kjeglen. Elevene skal memorere verdien på kjeglene og når de har fullført løypen kan verdien på kjeglene adderes eller subtraheres. Dersom en vil jobbe med subtraksjon, så kan elevene starte med for eksempel 10 eller 20, og trekke fra en gitt verdi for hver kjegle en er innom i løypa.
Kobling til kompetansemål
Matematikk etter 3. trinn:
Bruke ulike måleiningar for lengd og masse i praktiske situasjonar og grunngi valet av måleining
Matematikk etter 4. trinn:
Bruke ikkje-standardiserte måleiningar for areal og volum i praktiske situasjonar og grunngi valet av måleining
Matematikk etter 6. trinn:
Utforske mål for areal og volum i praktiske situasjonar og representere dei på ulike måtar
Variasjon
Utfordre elevene til å gjennomføre det sammen ved at de holder i hendene.
Utstyr
Løypekart og 16 kjegler/paddehatter i ulike farger.