Lag arealet
3.-7. trinn
Matematikk
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene utfordres på areal i praktiske situasjoner.
Beskrivelse
Elevene deles inn i grupper på fem eller flere. Læreren sier et areal de skal lage, eller de kan trekke lapper eller trille en terning som gir de målene til figuren. Kan bruke ulike måleeninger for å utfordre eller tilpasse vanskegraden på læringsaktiviteten. Elevene skal så gå inn i en hoppestrikk og lage arealet de har fått oppgitt. Elevene kan diskutere og hjelpe hverandre for å komme frem til det de mener er svaret. Når gruppen er enig kan en elev bruke måleband og måle opp de ulike sidene av figuren. Til slutt regner de ut arealet de markerte med hoppetrikken for å se hvor nærme de kom. De kan også regne ut differansen.
Kobling til kompetansemål
Kompetansemål i matematikk etter 3. trinn:
bruke ulike måleeninger for lengde og masse i praktiske situasjoner og grunngi valget av måleening
Matematikk etter 6. trinn:
Bruke ulike strategier for å regne ut areal og omkrins og utforske sammennhenger mellom disse
Variasjon
En kan legge det opp som en konkurranse mellom gruppene. Hvem kommer nærmest rett areal, enten etter hver runde eller totalt etter flere oppgaver.
Istedenfor at elevene danner hjørnene i figuren, så kan gruppen bruke pinner som de setter ned i bakken med hoppetrikken rundt.
Utstyr
Hoppestrikk og måleband til hver gruppe.