Lag arealet

3.-7. trinn

Matematikk

Inne/ute

Hensikt

En læringsaktivitet hvor elevene utfordres på areal i praktiske situasjoner.

Beskrivelse

Elevene deles inn i grupper på fem eller flere. Læreren sier et areal de skal lage, eller de kan trekke lapper eller trille en terning som gir de målene til figuren. Kan bruke ulike måleeninger for å utfordre eller tilpasse vanskegraden på læringsaktiviteten. Elevene skal så gå inn i en hoppestrikk og lage arealet de har fått oppgitt. Elevene kan diskutere og hjelpe hverandre for å komme frem til det de mener er svaret. Når gruppen er enig kan en elev bruke måleband og måle opp de ulike sidene av figuren. Til slutt regner de ut arealet de markerte med hoppetrikken for å se hvor nærme de kom. De kan også regne ut differansen.

Kobling til kompetansemål

Kompetansemål i matematikk etter 3. trinn:

  • bruke ulike måleeninger for lengde og masse i praktiske situasjoner og grunngi valget av måleening

Matematikk etter 6. trinn:

  • Bruke ulike strategier for å regne ut areal og omkrins og utforske sammennhenger mellom disse

Variasjon

En kan legge det opp som en konkurranse mellom gruppene. Hvem kommer nærmest rett areal, enten etter hver runde eller totalt etter flere oppgaver.

Istedenfor at elevene danner hjørnene i figuren, så kan gruppen bruke pinner som de setter ned i bakken med hoppetrikken rundt.

Utstyr

Hoppestrikk og måleband til hver gruppe.

 

Sjekk ut desse populære læringsaktivitetane

 
Forrige
Forrige

Vocabulary

Neste
Neste

Levende koordinater