Skattejakt
3.-4. trinn
Generell
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene blir utfordret på å lage og bruke kart.
Beskrivelse
Elevene tegner egne kart over gymsalen, skolegården eller bruker et ferdig kart. Deretter gjemmer de en skatt i området og markerer dette med en rød ring på kartet. Skatten skal være en merket gjenstand/ting; navnelapp eller annet. Elevene bytter så kart med en annen og forsøker å finne skatten til den andre deltageren. Bytt så igjen - finn nye skatter!
Kobling til kompetansemål
Kroppsøving etter 4.trinn:
- lage og bruke kart for å orientere seg i kjent terreng
Variasjon
Læringsaktiviteten kan kobles til alle fag og skattene kan være ulike oppgaver elevene skal løse. .
Alle skattene kan også tegnes inn på ett ark. Elevene løper ut som i en stjerneorientering og tar én post av gangen.
Hver post kan inneholde en bokstav eller ord som settes sammen til ord/setninger eller del av en sang som kan synges i fellesskap som avrunding av læringsaktiviteten.
Hver post kan inneholde en bevegelse som gruppa i fellesskap skal sette sammen og presentere når lærer avslutter til angitt tid.
Kan laminere kartene som gjør det enklere å bruke de på nytt. Marker skatten med sprittusj og vask av med rødsprit eller bruk whiteboardtusj dersom det ikke regner.
Utstyr
Penn/blyant og ark til å tegne på til alle elevene i klassen. Gjenstander eller lapper som elevene skal legge ut. Kart over gitt område (gjerne laminert) dersom en ønsker å bruke det i stedet for å tegne kartet.