Naturlige kart
3.-4. trinn
Samfunnsfag
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene utforsker kart og gjenskaper naturlandskap med materialer de finner i naturen.
Beskrivelse
Forarbeid i klasserommet: Tema om kart introduseres og sentrale karttegn gjennomgås. Elevene studerer kartet over Norge og finner større byer, fjell, fjorder og vann. Alternativt kart over kommunen, fylket eller andre avgrensede geografiske områder.
Læringsaktivitet ute: Utfordre elevene på å lage sine egne kart ved bruk av naturmaterialer. Elevene tar bilde av naturkartene de lager.
Etterarbeid i klasserommet: Elevene presenterer kartområdet de har arbeidet med og presenterer dette med veggplakat, foredrag, bilder eller andre medier.
Kobling til kompetansemål
Samfunnsfag etter 4. trinn:
kunne beskrive kultur- og naturlandskap i Norge og samtale om hvordan historiske og geografiske kilder, inkludert kart, kan gi informasjon om landskap
Variasjon
I stedet for kart over hele Norge, kan elevene lage kart over nærmiljøet, kommunen, eget fylke eller kanskje et annet land.
Utstyr
Ett flatt område, gjerne et grustak, ei sandstrand eller ei sandkasse.