Symmetri i koordinatsystem
3.-4. trinn
Matematikk
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene plasserer bokstaver i et koordinatsystem gjennom ledetråder.
Beskrivelse
Elevene skal plassere bokstavene på riktig plass ved å følge ledetrådene under.
Ledetråder:
Bokstavene ved (1,1), (1, 2) og (1,3) er alle symmetriske om en vertikal linje.
Bokstaven ved (4,2) er ikke symmetrisk på noen måte.
Bokstavene ved (1,1), (2,1) og (3,1) er symmetriske om en horisontal linje.
Bokstavene ved (0,2) og (2,0) har rotasjonssymmetri (se starthjelp for definisjon).
Bokstaven ved (3,1) består av bare rette linjer.
Bokstavene ved (3,3) og (2,0) består av bare bøyde linjer.
Bokstavene ved (3,3), (3,2) og (3,1) følger rett etter hverandre i alfabetet.
Bokstavene ved (0,2) og (1,2) ligger i hver sin ende av det engelske alfabetet.
Kobling til kompetansemål
Matematikk etter 3. trinn:
eksperimentere med og forklare plasseringar i koordinatsystemet
lage og følge regler og trinnvise instruksjoner i lek og spill koblet til koordinatsystemet
Variasjon
Lag lignende utfordringer med tall eller figurer som elevene skal plassere på rett plass i koordinatsystemet. Kan være en fordel å lage en fasit, slik at elevene kan kontrollere om de har klart å løse oppgaven.
Utstyr
Koordinatsystem med akser som kan rulles ut eller gummifliser med tall. Eller ark med tall (gjerne laminert) til å lage stort koordinatsystem. Laminerte ark med enkeltbokstavene: A - B - C - D - E (blåfarget) P - S - X - Y - Z (rødfarget)