Tremåling

5.-10. trinn

Matematikk

Ute

Hensikt

En læringsaktivitet hvor elevene må samarbeide for å løse utfordringen med å finne høyden på trær.

Beskrivelse

Sammenhengen mellom sidelengdene i trekanter er utgangspunktet for forskjellige måter å måle høyden til trær. I tillegg brukes reglene for formlikhet og kongruens.

Forarbeid: Innføring i ulike målemetoder - teori (6.trinn)

Lærer merker 3 trær på forhånd og måler for å lage en fasit på bakgrunn av de tre målemetodene som er beskrevet

  • Del klassen i grupper på 3-5 elever

  • Gruppene blir utfordret på å bruke målemetodene i praksis og finne ut høyden til trærne

  • Elevene rapporterer til lærer for hver måling (da kan lærer gi veiledning underveis ved behov)

Kobling til kompetansemål

Matematikk etter 6. trinn:

  • bruke variabler og formler til å uttrykke sammenhenger i praktiske situasjoner

Matematikk etter 9. trinn:

  • utforske egenskapene ved ulike polygoner og forklare omgrepene formlikhet og kongruens

  • utforske, beskrive og argumentere for sammenhenger mellom sidelengdene i trekanter

Naturfag etter 7. trinn:

  • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar på ulike måter

Variasjon

Elevgruppene kan få måle andre trær eller bygninger med de samme målemetodene.

Utstyr

Pinne/planke for måling av tre til hver gruppe, meterstokk/måleband, skrivesaker og ark/skrivebrett.

 

Sjekk ut desse populære læringsaktivitetane

 

Lær meir om fysisk aktiv læring

Forrige
Forrige

4/4 takt

Neste
Neste

Fluesmekkern