Økosystemjakt

4.-10. trinn

Naturfag

Inne/ute

 
 

Hensikt

En læringsaktivitet der elevene skal ut i nærområdet for å finne arter av dyr og planter, og bedre forstå økosystemene rundt seg.

Beskrivelse

Elevene deles i grupper på 3-4 og får utdelt et kart over nærområdet med markerte punkter hvor de kan finne og identifisere ulike planter, dyr eller insekter. De starter med å lage hypoteser om hvilke arter de forventer å finne i de ulike områdene. Læreren kan støtte denne gjettingen ved å ha printet ut ark med bilder og navn på vanlige arter i norsk skogsområde. Disse kan klippes opp og legges rundt i klasserommet, som en forberedelsesaktivitet. Elevene skal finne artene og koble bilde med navn på arten, og evt. lime dem inn i skrivebøkene sine eller på postere som kan henges opp i klasserommet.

Når gruppene beveger seg ut i nærområdet, skal de bruke skrivebøkene sine og forstørrelsesglass (hvis skolen har tilgang til dette) til å identifisere artene og notere ned funnene sine. De tar bilder, tegner eller noterer funnene i skriveboken, inkludert beskrivelser av artene.

I etterkant av hovedaktiviteten kan elevene sammenligne sine observasjoner med de opprinnelige hypotesene og reflektere over hvordan menneskelig aktivitet påvirker biodiversiteten i naturen. Elevene kan også velge et insekt eller en plante de skal lage en presentasjon om for å lære om enkeltartenes betydning i økosystemet.

 

Variasjon

Vanskelighetsgraden på denne aktiviteten kan varieres i veldig stor grad, ut fra hvilket trinn dere er på. Hvis klassen ikke er vant til å dele seg opp og arbeide alene, kan hele klassen gå samlet til enkeltområder i skog og mark, så lærer har oversikt over elevene.

Utstyr

Oversikt over noen arter i norsk natur (kan suppleres med å la elevene søke på internett), forstørrelsesglass og skrivebok.

 

Kobling til kompetansemål

  • Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar.

    Utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp.

  • Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold.

    Beskrive hvordan forskere har kommet fram til evolusjonsteorien og bruke denne til å forklare utvikling av biologisk mangfold.

 

Populære læringsaktivitetar

Forrige
Forrige

Verdens dyr

Neste
Neste

Move, describe and guess