Verdens dyr
1.-7. trinn
Samfunnsfag Engelsk
Inne
Hensikt
En læringsaktivitet der elevene blir utfordret på å huske og forstå verdenskartet, og tilhørende dyr.
Beskrivelse
Elevene har i forkant jobbet med verdensdelene og ulike dyr som finnes der. Man starter økten med en kort repetisjon og felles læringssamtale om verdensdeler og arter. Elevene deles i grupper med tre på hver gruppe. Klasserommet er tilrettelagt slik at det er større gulvplass. Gruppene fordeles i klasserommet, og hver gruppe får utdelt et verdenskart, et skjema, blyant og limstift. En fra hver gruppe kommer frem og henter konvolutten med bilder av dyrene. De skal samarbeide om å lime dem på rett plass på verdenskartet. En fasit henger i klasserommet, slik at de kan sjekke dersom de er usikre. Når alle dyrene er limt på, skal elevene på hver gruppe mime de ulike dyrene for de andre i gruppen. De som gjetter, skal si navnet på dyret på engelsk. Etter hvert dyr som gjettes rett, skrives navnet i skrivebøkene. Foran i klasserommet henger et ark med bilde og navn på dyrene, dersom noen trenger skrivestøtte.
Variasjon
Kan også handle om andre ting enn dyr - språk, kultur, folkeslag, tradisjoner, historie, osv. Dette avhenger selvsalgt av trinn, og hvilke temaer man holder på med.
Utstyr
Verdenskart til gruppene (A3 eller A4-ark), lapper med bilder av dyrene, og fasit som kan henges opp i klasserommet.
Kobling til kompetansemål
-
utforske og bruke det engelske alfabetet og uttalemønstre i varierte lek- sang- og språklæringsaktiviteter
-
beskrive geografiske hovudtrekk i ulike delar av verda og reflektere over korleis desse hovudtrekka påverkar menneska som bur der