100-leken

1.-7. trinn

Matematikk

Inne/ute

 
 

Hensikt

En læringsaktivitet der elevene blir utfordret på hoderegning med flere av regneartene og tallene mellom 0 og 100.

Beskrivelse

Elevene kan gjennomføre aktiviteten individuelt, men den fungerer best om de samarbeider i par eller grupper på inntil fem elever. Anbefaler å bruke erteposer med tall på begge sider (fås kjøpt på klubben.no) men du kan også lage utstyr selv, som for eksempel; laminerte tall, kjegler/paddehatter, engangs plastkopper eller vanlige erteposer som du skriver tall på. Fordel alle tallene fra 0 - 100 utover området du tenker å bruke. Aktiviteten fungerer på alle underlag både ute og inne, men krever litt plass. Legg ut noen terninger som elevene kan bruke. Det kan vere vanlige terninger eller terninger som viser tall opp til 10 eller 20. Store skumterninger er populære blant elevene. Elevgruppene kan ha hver sin terning, men det går også fint om de deler på noen fellesterninger. Hver gruppe bestemmer seg for en dyrelyd de skal bruke for å samle gruppa mellom hver rekneoperasjon.

Læringsaktiviteten starter ved at en på gruppa triller en terning og får et tall. Alle på gruppa springer så rundt på jakt etter dette tallet og når en av gruppemedlemmene finner tallet så lager de dyrelyden de har blitt enige om for å samle gruppa før de triller på nytt. Det neste tallet de får, skal de legge sammen med tallet de hadde fra før, og så leter de etter det nye tallet. Slik holder de på til de kommer til 100. Når en av gruppene har klart det, kan det være greit å stoppe aktiviteten og begynne på nytt, eller at de kan jobbe videre med subtraksjon og regne seg nedover mot 0 igjen. Læringsaktiviteten inneholder et konkurranseelement som motiverer elevene, men siden det er terningen som avgjør så blir det en snill for konkurranse.

 

Variasjon

Utfordre elevene på å bruk flere terninger i gruppa, kanskje en hver, slik at de må legge sammen alle tallene terningene viser.

Bruk multiplikasjon ved å multiplisere det terningen viser med et bestemt tall, for eksempel 2 eller tre.

La elevene trille to ganger for hver regneoperasjon, der den ene terningen viser positive tall og den andre negative tall.

Utstyr

Erteposer med tall fra 0-100 eller andre ting som er merket med tall. Terninger alt etter nivå. Store skumterninger med tall opp til 10 eller 12 er praktisk å bruke ute.

 

Kobling til kompetansemål

    • utforske tal, mengder og teljing i leik, natur, biletkunst, musikk og  barnelitteratur, representere tala på ulike måtar og omsetje mellom dei ulike representasjonane

    • eksperimentere med teljing både framlengs og baklengs, velje ulike startpunkt og ulik differanse og beskrive mønster i teljingane  

    • utforske addisjon og subtraksjon og bruke dette til å formulere og løyse  problem frå leik og eigen kvardag 

    • utforske og forklare samanhengar mellom dei fire rekneartane og bruke samanhengane formålstenleg i utrekningar 

    • lage rekneuttrykk til praktiske situasjonar og finne praktiske situasjonar som passar til oppgitte rekneuttrykk 

    • utforske negative tall i praktiske situasjonar

 

Populære læringsaktivitetar

Forrige
Forrige

Sheriff

Neste
Neste

Egg i fallskjerm