Skildre og gjette
4.-7. trinn
Norsk, engelsk
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet der elevene blir utfordret på å skildre gjenstander, bruke adjektiver og gjøre seg forstått.
Beskrivelse
Elevene har i forkant arbeidet med og gjort seg kjent med ordklassen adjektiv. Hver elev har med blyant og skrivebok ut i skolegården. Oppgaven er at de skal finne fem ulike gjenstander og beskrive hver av dem med minst tre adjektiv. Når elevene er ferdige, går de i grupper på fire og fire. Etter tur leser de adjektivene som beskriver gjenstandene, og de andre på gruppen skal forsøke å gjette hvilken gjenstand som beskrives. Når en elev tror de vet hvilken gjenstand som beskrives, skal eleven løpe bort til denne gjenstanden.
Variasjon
Aktiviteten kan også gjennomføres som en tverrfaglig time, hvor elevene først gjennomfører aktiviteten på norsk, deretter på engelsk, for å sammenligne ord og uttrykk, og lære om forskjeller og likheter i språkene. Kan også gjennomføres i fremmedspråk på ungdomsskolen.
I etterkant kan elevene bli utfordret til å lage en adjektivfortelling som handler om livet i skolegården eller lignende. Dette kan også brukes til rollespill, for eksempel om mobbeproblematikk.
Utstyr
Skrivebok og blyant
Kobling til kompetansemål
-
utforske og bruke det engelske alfabetet og uttalemønstre i varierte lek- sang- og språklæringsaktiviteter
oppdage og leke med ord og uttrykk som er felles for engelsk og andre språk eleven kjenner til
-
utforske og samtale om språklig variasjon og mangfold i nærmiljøet
sammenligne ord og uttrykk i norsk og andre språk