Vann og demning

1.-7. trinn

Naturfag

Ute

 
 

Hensikt

En læringsaktivitet der elevene blir utfordret på å planlegge, gjennomføre planen, samarbeide og finne ut av løsninger underveis i oppgaven.

Beskrivelse

Elevene blir delt inn i grupper med 4-5 elever i hver. Gruppene får tildelt hvert sitt område
ved en liten bekk der det renner vann. Elevene skal samarbeide om å bygge en demning eller avsporing i bekken og lede vannet vekk fra sitt område. Før de starter skal de planlegge hvordan de kan gjøre det og fordele arbeidsoppgaver som de kan rullere på. Når alle elevene mener de er ferdige, kan man ha en klassevandring der alle får vise sine områder. Her kan lærer på forhånd ha gjort klar noen spørsmål, eller la elevene få spørre spørsmål om hva de fikk godt til, om det var noen utfordringer med å stoppe vannet og hvilke ting i naturen de brukte.

Ps: det kan være fint å ødelegge demningene når man er ferdige med opplegget, så vannet får fortsette sitt naturlige kretsløp.

 

Variasjon

For å gjøre oppgaven med kompleks og koble aktiviteten til LK20, kan elevene i forkant lage hypoteser om hvordan demningsbyggingen vil gå, undersøke hva som er vanlig å bruke i ekte demninger og planlegge hvem som har ansvar for hva. I tillegg kan man vinkle dette temaet inn mot vannets kretsløp, og vannets rolle i økosystemet. Man kan skrive en rapport etterpå, med varierende krav etter hvilket trinn dette gjennomføres i, med beskrivelser, refleksjoner og evt. bilder/tegninger. På denne måten bevisstgjøres elevene på hva de har gjort og hva de eventuelt har lært om samarbeid, demningsbygging og naturen.

Utstyr

Støvler eller vanntette sko kan være lurt, men er ikke nødvendig.

 

Kobling til kompetansemål

  • Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar.

  • utforske og beskrive vannets kretsløp og gjøre rede for hvorfor vann er viktig for livet på jorda

 

Populære læringsaktivitetar

Forrige
Forrige

Skildre og gjette

Neste
Neste

Delingssirkel